Odpowiedź 30 pojazdów jest poprawna, ponieważ została obliczona na podstawie analizy zapotrzebowania na przewóz w miesiącu czerwcu. Aby obliczyć liczbę potrzebnych pojazdów, najpierw ustalamy, ile tras każdy pojazd może wykonać w miesiącu. W tym przypadku, przy dostępności 20 dni i średniej długości trasy wynoszącej 2 dni, jeden pojazd jest w stanie wykonać 10 tras w miesiącu. Każdy pojazd ma ładowność 7 ton, co oznacza, że w ciągu miesiąca może przewieźć 70 ton (10 tras * 7 ton). Następnie, aby uzyskać całkowitą liczbę pojazdów potrzebnych do przewiezienia 2100 ton, dzielimy to zapotrzebowanie przez ładowność jednego pojazdu, co daje nam 30 (2100 ton / 70 ton). Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami logistyki, które kładą nacisk na efektywne planowanie zasobów i optymalizację transportu, co jest kluczowe dla redukcji kosztów i zwiększenia wydajności.
Wybór innej liczby pojazdów, jak 25, 35 czy 40, jest wynikiem błędnego zrozumienia podstawowych zasad obliczania zapotrzebowania na środki transportu. Często popełnianym błędem jest pomijanie kluczowego elementu, jakim jest liczba tras, które pojazd może wykonać w miesiącu. Zamiast tego, niektórzy mogą przyjmować podejście, które nie uwzględnia rzeczywistej ładowności oraz dostępności czasowej pojazdów. Na przykład, wybierając 25 pojazdów, można błędnie założyć, że każdy z tych pojazdów będzie w stanie przewieźć całkowite zapotrzebowanie, nie biorąc pod uwagę, że ładowność jest dzielona przez liczbę tras. Z kolei 35 czy 40 pojazdów to również nieporozumienie, które może wynikać z nadmiernego skalkulowania potrzeb, co prowadzi do marnotrawstwa zasobów. W obliczeniach logistycznych kluczowe jest precyzyjne uwzględnienie wszystkich zmiennych, takich jak dostępność pojazdów, czas trwania tras oraz ładowność, aby uniknąć przeszacowania czy niedoszacowania potrzeb. Analizując sytuację z perspektywy standardów branżowych, takie niedokładności mogą prowadzić do nieefektywności, co jest sprzeczne z celem optymalizacji procesów transportowych.