Zaletą składowania blokowego jest rzeczywiście wysoki poziom wykorzystania powierzchni magazynu, co wynika z możliwości maksymalnego zagospodarowania dostępnej przestrzeni. W składowaniu blokowym towary są układane jeden na drugim w stosy, co pozwala na efektywne wykorzystanie wysokości magazynu. Przykładowo, w magazynach wysokiego składowania, gdzie zastosowanie mają regały, można zwiększyć pojemność do kilku razy w porównaniu do tradycyjnych systemów składowania. Efektywność ta jest szczególnie cenna w branżach, gdzie powierzchnia magazynowa jest kosztowna, jak np. w logistyce e-commerce czy przechowywaniu produktów spożywczych. Ponadto, składowanie blokowe ma na celu ograniczenie ilości korytarzy potrzebnych do transportowania towarów, co także przyczynia się do zmniejszenia kosztów operacyjnych. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, wybór składowania blokowego powinien być rozważany w kontekście rodzaju i rotacji towarów, co może znacząco podnieść efektywność procesów magazynowych.
Duża liczba dróg transportowych, choć może wydawać się korzystna, w rzeczywistości nie jest bezpośrednią zaletą składowania blokowego. W tym systemie towary są składowane w blokach, co ogranicza dostęp do niektórych z nich. W praktyce oznacza to, że do towarów głęboko umieszczonych w blokach, dostęp może być utrudniony, co zwiększa liczbę operacji transportowych potrzebnych do załadunku i rozładunku, zamiast je redukować. Ponadto, możliwość bezpośredniego dostępu do każdej jednostki ładunkowej jest cechą charakterystyczną dla systemów składowania, takich jak regały paletowe, gdzie każdy towar ma swój niezależny dostęp. W składowaniu blokowym, dostępność jednostek zależy od ich lokalizacji w bloku, co prowadzi do większej złożoności w zarządzaniu zapasami i może wydłużać czas potrzebny na realizację zamówień. W odniesieniu do metody first in first out (FIFO), składowanie blokowe nie sprzyja tej metodzie obrotu zapasami, ponieważ towary są często wydawane w kolejności, w jakiej są usuwane z bloków, co nie zawsze odpowiada ich datom przyjęcia. W praktyce błędne jest myślenie, że składowanie blokowe automatycznie poprawia efektywność transportu wewnętrznego. W rzeczywistości, odpowiednie planowanie i organizacja przestrzeni magazynowej są kluczowe dla osiągnięcia optymalnych wyników.