Odpowiedź CFR (Cost and Freight) jest poprawna, ponieważ zgodnie z regułą Incoterms 2020, sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na statek w porcie załadunku oraz pokrycia kosztów transportu morskiego do portu przeznaczenia. W momencie załadunku towaru na statek, ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego. Przykładem zastosowania tej reguły może być sytuacja, w której firma sprzedająca maszyny przemysłowe w Polsce sprzedaje je klientowi w Egipcie. Sprzedający organizuje transport morską drogą do portu w Aleksandrii, pokrywając koszty frachtu, ale odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia towaru przechodzi na kupującego w momencie, gdy maszyny zostaną załadowane na statek. Zrozumienie zasad CFR jest kluczowe dla efektywnego zarządzania ryzykiem w międzynarodowych transakcjach handlowych oraz pozwala na lepsze planowanie logistyczne, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej.
Wybór reguł EXW, FAS czy DAP jest niewłaściwy w kontekście przedstawionego pytania, ponieważ każdy z tych terminów definiuje różne obowiązki sprzedającego i kupującego, które nie pokrywają się z warunkami CFR. Reguła EXW (Ex Works) oznacza, że sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie, a kupujący ponosi wszelkie koszty i ryzyko od momentu odbioru towaru. To podejście może prowadzić do nieporozumień, gdyż sprzedający nie jest zobowiązany do organizacji transportu, co wymaga od kupującego dużej samodzielności w logistyce. Reguła FAS (Free Alongside Ship) również nie jest odpowiednia, ponieważ sprzedający dostarcza towar obok statku, ale nie pokrywa kosztów transportu do portu przeznaczenia, co równie dobrze zmienia odpowiedzialność związaną z ryzykiem. Natomiast DAP (Delivered at Place) obliguje sprzedającego do dostarczenia towaru do określonego miejsca przeznaczenia, co jest sprzeczne z definicją CFR, gdzie ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku. Każda z tych reguł ma swoje zastosowanie, ale nie odpowiadają one na pytanie dotyczące obowiązków w ramach CFR, co może prowadzić do błędnych analiz w międzynarodowych transakcjach handlowych. Kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi regułami, aby efektywnie zarządzać ryzykiem i obowiązkami w kontraktach handlowych.