Firma transportowa pracuje przez 20 dni w miesiącu. Średnio na przejazd trasy pojazd potrzebuje 4 dni, a średnia ładowność środków transportu to 10 ton. Planowana liczba środków transportu uruchamianych każdego dnia, przy zapotrzebowaniu na przewóz 500 ton wynosi
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź to 10 samochodów dziennie, ponieważ aby obliczyć liczbę środków transportu potrzebnych do przewozu 500 ton w ciągu miesiąca, należy uwzględnić zarówno średnią ładowność pojazdów, jak i czas, w którym są one dostępne do pracy. Średnia ładowność wynosząca 10 ton oznacza, że jeden pojazd może przewieźć 10 ton w jednym kursie. Przy 500 tonach do przewozu, potrzebujemy co najmniej 50 kursów (500 ton / 10 ton na kurs). Skoro firma pracuje przez 20 dni w miesiącu, musimy podzielić 50 kursów przez 20 dni, co daje 2,5 kursu dziennie. Z racji, że każdy pojazd potrzebuje średnio 4 dni na trasę, aby zrealizować te kursy, należy uruchomić 10 pojazdów dziennie (2,5 kursu dziennie * 4 dni = 10 pojazdów). Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami w logistyce i transporcie, które zakładają optymalne zarządzanie flotą i czasem pracy, co jest istotne dla efektywności operacyjnej.
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, kluczowym błędem jest niezrozumienie relacji między czasem, ładownością pojazdów oraz zapotrzebowaniem na przewozy. Na przykład, wybór 25 samochodów dziennie wynika z niewłaściwego założenia, że większa liczba pojazdów automatycznie przełoży się na szybsze zrealizowanie zapotrzebowania. W rzeczywistości, przy 10 tonach ładowności na pojazd, potrzebowalibyśmy 50 kursów w miesiącu, co mniej więcej przekłada się na 2,5 kursu dziennie, co już samo w sobie wskazuje na zbyt dużą liczbę pojazdów. Z kolei odpowiedzi takie jak 16 czy 50 samochodów dziennie wskazują na pominięcie czasu potrzebnego na realizację przewozów (4 dni na trasę). Takie podejście prowadzi do nadmiernego zwiększenia liczby pojazdów, co w rzeczywistości może powodować nieefektywność operacyjną oraz zwiększone koszty eksploatacji floty. Dlatego, kluczowym aspektem w zarządzaniu transportem jest uwzględnienie czasu realizacji zleceń oraz ładowności pojazdów, a także efektywne planowanie, które może przyczynić się do zminimalizowania kosztów i maksymalizacji wydajności. W transporcie i logistyce, dążenie do optymalizacji zasobów jest fundamentalne, stąd właściwe obliczenia i analizy mają kluczowe znaczenie dla sukcesu operacyjnego.