Aby obliczyć liczbę samochodów potrzebnych do przewozu 2000 palet jednostkowych (pjł) o masie 500 kg każda, należy najpierw obliczyć całkowitą masę ładunku. Całkowita masa wynosi: 2000 pjł * 500 kg = 1 000 000 kg, co przekłada się na 1000 ton. Skoro planujemy cztery cykle przewozowe, to w każdym cyklu musimy przewieźć 1000 ton / 4 = 250 ton. Każdy samochód ma ładowność 10 ton, dlatego liczba samochodów potrzebnych w jednym cyklu wynosi: 250 ton / 10 ton = 25 samochodów. W praktyce, przy planowaniu transportu, należy również uwzględnić czas załadunku i rozładunku, co może wpłynąć na efektywność przewozów. W branży transportowej stosuje się także normy dotyczące obciążenia pojazdów, aby uniknąć przekroczeń dopuszczalnej masy całkowitej oraz zapewnić bezpieczeństwo na drogach. Dlatego właściwe oszacowanie liczby pojazdów i ich ładowności jest kluczowe dla optymalizacji kosztów i czasu dostaw.
Zrozumienie problemu logistycznego, jakim jest przewóz ładunków, wymaga dokładnego obliczenia wymagań transportowych. Wspomniane odpowiedzi, które wskazują na mniejszą ilość samochodów, wynikają z niepełnego zrozumienia obciążeń i cykli przewozu. Możliwe, że przyjmowane są niewłaściwe założenia dotyczące ładowności pojazdów, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, obliczanie liczby samochodów na podstawie całkowitej masy ładunku, a nie uwzględnienia cykli przewozowych, skutkuje niedoszacowaniem. Odpowiedzi takie jak 8 czy 10 samochodów biorą pod uwagę jedynie część całkowitych wymagań transportowych, nie rozważając podziału na cykle, co może prowadzić do opóźnień w dostawach i zwiększonych kosztów operacyjnych. Ponadto, w praktyce transportowej, niektóre firmy często nie uwzględniają całkowitych limitów ładunkowych, co może skutkować niewłaściwym doborem pojazdów i problemami w zakresie zgodności z przepisami. Warto zwrócić uwagę na standardy branżowe dotyczące planowania transportu, które sugerują, aby zawsze analizować większą ilość zmiennych, takich jak czas załadunku, odległość, oraz ewentualne przestoje, co pozwoli na ścisłe dopasowanie zasobów do rzeczywistych potrzeb przewozowych.