Aby obliczyć maksymalną pracę przewozową w tonokilometrach (tkm), należy wziąć pod uwagę ładowność pojazdów oraz odległość przewozu. W tym przypadku mamy 4 pojazdy o ładowności 15 ton oraz 5 pojazdów o ładowności 24 tony. Każdy pojazd wykonuje jeden przewóz dziennie na średnią odległość 200 km. Obliczamy całkowitą ładowność i następnie mnożymy ją przez odległość. Pojazdy o ładowności 15 ton mogą przewieźć 4 x 15 = 60 ton, a pojazdy o ładowności 24 ton przewożą 5 x 24 = 120 ton. Suma ładowności wynosi zatem 60 + 120 = 180 ton. Następnie, mnożąc tę wartość przez 200 km, otrzymujemy 180 ton x 200 km = 36 000 tkm. Taki sposób obliczania pracy przewozowej jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży transportowej i pozwala na efektywne zarządzanie flotą. Warto również pamiętać, że optymalizacja tras i ładowności pojazdów jest kluczowa dla maksymalizacji efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa transportowego.
Wybór błędnej odpowiedzi często wynika z pomylenia pojęcia ładowności z całkowitą pracą przewozową. Przykładowo, odpowiedzi takie jak 18 000 tkm czy 12 000 tkm mogą wynikać z niepoprawnych obliczeń, które nie uwzględniają wszystkich pojazdów lub ich pełnej ładowności. Kluczowe jest zrozumienie, że maksymalna praca przewozowa polega na pomnożeniu całkowitej ładowności floty przez odległość przewozu. Pojazdy w transporcie drogowym mają określoną ładowność, która przy odpowiednim wykorzystaniu przekłada się na efektywność operacyjną. Ignorowanie pełnej ładowności pojazdów, a także faktu, że każdy pojazd wykonuje pełny przewóz dziennie, prowadzi do zaniżenia wartości tkm. Ponadto, kluczowe jest zrozumienie, że każdy pojazd ma swój potencjał przewozowy, który w tym przypadku wynosi 200 km dziennie. Nie należy pomijać także zasady, że praca przewozowa jest sumą wszystkich transportów dokonywanych przez flotę, co oznacza, że wszystkie pojazdy muszą być uwzględnione w obliczeniach. Dlatego błędne koncepcje wynikające z nieuwzględnienia pełnej ładowności floty oraz średniej odległości przewozu mogą prowadzić do znacznych różnic w wynikach, co potwierdza konieczność staranności w obliczeniach w transporcie.