Jaki skrót należy wpisać w umowie, zgodnie z formułami INCOTERMS 2010, jeżeli sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, a kupujący organizuje transport, ponosi jego koszty oraz ryzyko na całej trasie przewozu?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "EXW" (Ex works) jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z formułami INCOTERMS 2010 oznacza, że sprzedający udostępnia towar w określonym miejscu, pozostawiając kupującemu pełną odpowiedzialność za dalszy transport. W praktyce oznacza to, że sprzedający nie jest zobowiązany do organizowania transportu ani pokrywania kosztów związanych z przewozem towaru. Kupujący samodzielnie zarządza transportem i ponosi wszelkie ryzyka oraz koszty na całej trasie. Taka forma współpracy jest szczególnie korzystna w transakcjach, gdzie kupujący ma lepszą znajomość lokalnych warunków transportowych lub korzysta z preferowanych przewoźników. Dobrze zaplanowany proces logistyczny oparty na zasadzie EXW może zredukować całkowite koszty transportu. Przykładem zastosowania EXW może być sytuacja, w której producent mebli w Polsce sprzedaje produkty do klienta w Niemczech, a klient zajmuje się organizacją transportu, co pozwala mu na wybór optymalnych rozwiązań transportowych.
Zrozumienie zasad INCOTERMS jest kluczowe dla prawidłowej organizacji międzynarodowego transportu. Odpowiedzi, które nie pasują do opisanego scenariusza, wskazują na nieporozumienia dotyczące różnic między poszczególnymi skrótami INCOTERMS. Wybór "DDP" (Delivered Duty Paid) sugeruje, że sprzedający ponosi odpowiedzialność za wszystkie koszty dostawy, w tym cła i podatki, co nie jest zgodne z wymaganiami pytania, w którym wskazano, że kupujący organizuje transport i ponosi ryzyko. Z kolei "FCA" (Free Carrier) wskazuje, że sprzedający dostarcza towar do przewoźnika, co ponownie nie odzwierciedla sytuacji, gdzie to kupujący przejmuje odpowiedzialność za transport. Z kolei "FAS" (Free Alongside Ship) odnosi się do sytuacji związanej z transportem morskim, gdzie towar jest dostarczany w pobliżu statku, co również nie pasuje do opisu. Kluczowym błędem myślowym, który prowadzi do wyboru nieprawidłowych odpowiedzi, jest mylenie odpowiedzialności za transport z jego organizacją. W przypadku wyboru EXW, kupujący ma pełną kontrolę nad procesem transportowym, co jest kluczowe w międzynarodowych transakcjach handlowych.