Stawka degresywna jest typem stawki, która spada w miarę wzrostu ilości świadczeń, co jest zgodne z zasadami ekonomii skali. W kontekście przewozów, oznacza to, że im większą ilość usług przewozowych zrealizuje dany przewoźnik, tym niższa stawka przypada na jednostkę przewozu. Przykładem może być transport towarów, gdzie przy zleceniu większej liczby ładunków klient może liczyć na korzystniejsze stawki. Jest to praktyka powszechnie stosowana w branży transportowej, pozwalająca na zwiększenie efektywności operacyjnej oraz przyciągnięcie nowych klientów. Degresywna struktura cenowa jest stosowana w celu zachęcenia do większych zamówień, co zwiększa obroty przewoźników oraz może prowadzić do optymalizacji kosztów. W związku z tym, stawka degresywna odzwierciedla strategię cenową, która jest zgodna z zasadami konkurencyjnego rynku transportowego.
Stawka stała, mimo że prostsza w zastosowaniu, nie uwzględnia dynamiki rynku i zmian w wielkości zleceń. Tego typu stawka nie zmienia się niezależnie od ilości przewożonych towarów, co może prowadzić do nieefektywności w przypadku większych zleceń. W przemyśle transportowym, gdzie wielkość zlecenia ma kluczowe znaczenie, stała stawka może skutkować utratą potencjalnego zysku lub nieoptymalnym wykorzystaniem floty. Stawka strefowa, z drugiej strony, różnicuje ceny w zależności od lokalizacji lub strefy, ale niekoniecznie uwzględnia ilość przewożonych towarów, co czyni ją mniej efektywną w kontekście rosnącego popytu. Progresywna stawka z kolei rośnie wraz z ilością świadczonych usług, co może być korzystne w niektórych przypadkach, jednak nie odpowiada na pytanie dotyczące malejącej stawki przy wzroście usług. Właściwe podejście do kształtowania stawek powinno uwzględniać nie tylko ilość, ale również zmiany rynkowe, preferencje klientów oraz koszty operacyjne, aby skutecznie konkurować w branży przewozowej. Dlatego, wnioskując o stawkach, ważne jest zrozumienie ich dynamiki oraz wpływu na działalność przewoźnika.