Przewóz drobnicowy to forma transportu, która polega na przewożeniu towarów o niewielkiej masie, często w różnych ilościach, które nie zajmują całego ładunku pojazdu. W przypadku, gdy zleceniodawca płaci za faktyczną lub obliczeniową wagę towaru, a dobór pojazdu do transportu pozostaje w gestii spedytora, to mamy do czynienia z typowym przewozem drobnicowym. W praktyce oznacza to, że spedytor ma możliwość efektywnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej, co pozwala na obniżenie kosztów transportu i zwiększenie efektywności operacyjnej. Przykładem może być sytuacja, w której firma zleca przewóz niewielkich partii towarów, które następnie są konsolidowane z innymi ładunkami do transportu drobnicowego na wspólnym pojeździe. Takie podejście jest zgodne z zasadami efektywności kosztowej oraz ekologicznej, co czyni je popularnym wyborem w branży logistycznej.
Przewóz tranzytowy odnosi się do sytuacji, w której towar jest transportowany przez terytorium jednego kraju w drodze do innego, a opłaty są związane z tranzytem, a nie specyficznym przewozem towarów. Przewóz całopojazdowy polega na tym, że cały pojazd jest zarezerwowany dla jednego klienta, co nie jest zgodne z opisanym przypadkiem, gdzie zleceniodawca płaci tylko za wagę towaru. Z kolei przewóz intermodalny angażuje różne środki transportu, co również nie ma miejsca w sytuacji, w której pojazd jest wybierany przez spedytora, a waga towaru jest jedynym czynnikiem wpływającym na koszt transportu. Typowe pomyłki w analizie tych opcji często wynikają z braku zrozumienia różnic między nimi oraz ich zastosowania w praktyce. Przewóz drobnicowy jest najczęściej stosowany dla małych ładunków, co czyni go właściwą odpowiedzią, natomiast inne formy przewozu mają swoje specyficzne zasady i warunki, które nie pasują do przedstawionej sytuacji.