Obliczenie kosztu obsługi kontenerów opiera się na zastosowaniu jednostki TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), która jest standardową miarą dla kontenerów morskich, ułatwiającą porównywanie różnych wielkości kontenerów. W tym przypadku klient zlecił przewoźnikowi obsługę pięciu kontenerów 20-stopowych, co daje 5 TEU, oraz jednego kontenera 40-stopowego, który jest równoważny 2 TEU. W sumie mamy więc 5 TEU + 2 TEU = 7 TEU. Stawka przewoźnika za 1 TEU wynosi 400,00 zł, co oznacza, że całkowity koszt usługi wynosi 7 TEU * 400,00 zł/TEU = 2800,00 zł. Tego typu kalkulacje są powszechnie stosowane w branży transportowej, gdzie kluczowe jest precyzyjne wyliczanie kosztów, aby zapewnić przejrzystość i efektywność w procesie przewozu. Znajomość jednostek transportowych oraz umiejętność ich przeliczania na konkretne stawki jest niezbędna dla każdego, kto zajmuje się logistyką.
W przypadku błędnych odpowiedzi, kluczowym aspektem jest zrozumienie koncepcji TEU oraz sposobu, w jaki oblicza się całkowity koszt transportu. Odpowiedzi, które wskazują na kwoty takie jak 2400,00 zł, 2000,00 zł czy 3000,00 zł, mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia liczby TEU lub mylnego przeliczenia stawki za transport. Na przykład, odpowiedź 2400,00 zł mogła powstać z błędnego przekonania, że łącznie mamy 6 TEU (co jest nieprawidłowe, ponieważ 5 kontenerów 20-stopowych to 5 TEU, a 1 kontener 40-stopowy to 2 TEU, co razem daje 7 TEU). Z drugiej strony, kwota 2000,00 zł może sugerować, że ktoś obliczył koszt tylko dla 5 TEU, nie uwzględniając 40-stopowego kontenera. Odpowiedź 3000,00 zł też jest błędna, ponieważ wynikłoby to z założenia, że stawka za TEU była wyższa lub że błąd w obliczeniach polegał na dodaniu dodatkowych kontenerów, co nie ma podstaw w podanych danych. Kluczowe w nauce o logistyce jest zrozumienie, jak jednostki miary i stawki wpływają na końcowy koszt, co jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania transportem i budżetowymi analizami w firmach przewozowych.