Która z formuł INCOTERMS 2010 nakłada na sprzedającego obowiązek zorganizowania transportu, pokrycia jego kosztu, dostarczenia towaru do miejsca przeznaczenia, poniesienia ryzyka oraz dokonania odprawy celnej importowej?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź DDP (Delivered Duty Paid) jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z definicją tej formuły INCOTERMS 2010, sprzedający jest zobowiązany do zorganizowania transportu towarów do miejsca przeznaczenia oraz pokrycia wszystkich kosztów związanych z transportem. DDP oznacza, że sprzedający ponosi pełne ryzyko i odpowiedzialność za dostarczenie towaru do odbiorcy, a także zobowiązuje się do dokonania odprawy celnej importowej, co oznacza, że wszelkie formalności związane z przywozem towarów są na jego barkach. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której firma z Polski sprzedaje maszyny produkcyjne do klienta w Niemczech; sprzedający musi zorganizować transport, uiścić wszelkie opłaty celne, a towar powinien dotrzeć do klienta „na gotowo”, co jest kluczowe w transakcjach międzynarodowych. Takie podejście nie tylko zwiększa komfort klienta, ale także buduje zaufanie do sprzedającego, co jest istotne w kontekście globalnego handlu.
Formuły INCOTERMS 2010, takie jak FAS, CPT i FOB, mają różne zastosowania i zakres odpowiedzialności, które nie pokrywają się z wymaganiami przedstawionymi w pytaniu. FAS (Free Alongside Ship) nakłada na sprzedającego obowiązek dostarczenia towaru na nabrzeże obok statku, ale nie obejmuje zorganizowania transportu do miejsca przeznaczenia ani poniesienia ryzyka po załadunku towaru. To oznacza, że odpowiedzialność za wszystkie koszty i ryzyka po załadunku przechodzi na kupującego, co stoi w sprzeczności z warunkami DDP. CPT (Carriage Paid To) zobowiązuje sprzedającego do pokrycia kosztów transportu do określonego miejsca, ale nie obejmuje odprawy celnej przy imporcie, co również nie spełnia wymogów przedstawionych w pytaniu. FOB (Free on Board) z kolei przenosi odpowiedzialność ze sprzedającego na kupującego w momencie, gdy towar zostaje załadowany na statek, co również nie odpowiada pełnemu zakresowi odpowiedzialności wymaganej w DDP. Wybór niewłaściwej formuły INCOTERMS może prowadzić do nieporozumień i nieprzewidzianych kosztów w handlu międzynarodowym, co podkreśla znaczenie dokładnego rozumienia warunków dostawy oraz odpowiednich obowiązków sprzedającego i kupującego. W praktyce, znajomość i umiejętność stosowania odpowiednich formuł INCOTERMS jest kluczowa dla skutecznego zarządzania logistyką i ryzykiem w transakcjach międzynarodowych.