Model obwodowy organizacji procesu transportowego jest najbardziej odpowiedni dla przedsiębiorstw kurierskich, które realizują usługi polegające na pobraniu towarów z jednego punktu i ich dostarczeniu do wielu lokalizacji na trasie przejazdu. W tym modelu kurier porusza się w kształcie pętli, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem i kosztami transportu. Przykładem może być firma kurierska, która odbiera paczki z jednego magazynu i dostarcza je do różnych klientów w obrębie określonego obszaru. W praktyce model ten umożliwia optymalizację tras, ograniczając czas dostawy i koszty paliwa. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, wykorzystanie technologii GPS i systemów zarządzania flotą pozwala na jeszcze lepsze planowanie tras oraz monitorowanie dostaw. Warto podkreślić, że model obwodowy jest szczególnie efektywny w kontekście intensywnej konkurencji na rynku usług kurierskich, gdzie szybkość i efektywność dostaw są kluczowe dla zadowolenia klientów.
Zastosowanie modeli sztafetowego, promienistego oraz wahadłowego do organizacji procesu transportowego w usługach kurierskich nie jest właściwe z uwagi na charakterystykę dostaw. Model sztafetowy polega na przekazywaniu towarów pomiędzy różnymi punktami, co nie jest zgodne z zasadą bezpośredniego dostarczania paczek do odbiorców. W praktyce, taki model może powodować opóźnienia, gdyż każdy transfer wiąże się z dodatkowym czasem oczekiwania i ryzykiem uszkodzenia towarów. Model promienisty, z kolei, zakłada, że transport odbywa się wzdłuż linii promieni wychodzących z jednego centralnego punktu, co również nie odpowiada rzeczywistym potrzebom firm kurierskich, które muszą dostarczać paczki do wielu różnych lokalizacji w jednym kursie. Wahadłowy model transportu, bazujący na cyklicznych trasach pomiędzy dwoma punktami, ogranicza elastyczność dostaw i nie pozwala na efektywne pokrycie obszaru z wieloma punktami odbioru. W związku z tym, przy wdrażaniu strategii transportowych, kluczowe jest zrozumienie, jakie modele są najbardziej odpowiednie dla specyfiki działalności, aby zminimalizować błędy w planowaniu i zwiększyć efektywność operacyjną. Warto również zauważyć, że wybór niewłaściwego modelu organizacji transportu może prowadzić do zwiększenia kosztów, obniżenia jakości usług oraz niezadowolenia klientów.