Model organizacji zadań transportowych znany jako model sztafetowy charakteryzuje się tym, że ładunki są przeładowywane w punktach przeładunkowych z większych środków transportu na mniejsze, co pozwala na efektywniejszą dystrybucję towarów. W praktyce oznacza to, że towar transportowany np. ciężarówką do centrum dystrybucyjnego może być następnie przeładowywany na mniejsze pojazdy dostawcze, które dostarczają go bezpośrednio do odbiorców. Taki sposób organizacji transportu znacząco obniża koszty przewozu dzięki optymalizacji wykorzystania przestrzeni ładunkowej oraz dostosowaniu środków transportu do specyfiki trasy i ładunku. Dobrą praktyką w logistyce jest stosowanie punktów przeładunkowych w miejscach strategicznych, co umożliwia szybkie i efektywne przemieszczanie towarów oraz minimalizuje czas oczekiwania. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, zwraca się uwagę na znaczenie efektywnej logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, co czyni model sztafetowy szczególnie praktycznym i korzystnym rozwiązaniem.
Zrozumienie struktury organizacji zadań transportowych jest kluczowe dla efektywności całego procesu logistycznego. Model wahadłowy opiera się na stałym kursie pomiędzy dwoma punktami, co ogranicza elastyczność w dystrybucji. W przypadku tego modelu, nie dochodzi do przeładunku towarów w punktach centralnych, co uniemożliwia dostosowanie transportu do różnych potrzeb klientów. Model obwodowy, z kolei, zakłada realizację tras wokół danego obszaru, ale również nie przewiduje przeładunków, przez co nie odpowiada na potrzebę optymalizacji kosztów transportu. W modelu promienistym, natomiast, przewozy odbywają się z jednego centralnego punktu do różnych miejsc, co ogranicza jego zastosowanie w przypadku złożonej logistyki, gdzie wymagana jest większa elastyczność i adaptacja. W każdej z tych koncepcji brak jest kluczowego elementu, jakim jest efektywne zarządzanie punktami przeładunkowymi, co prowadzi do wyższych kosztów operacyjnych i dłuższego czasu dostawy. Powszechnym błędem jest myślenie, że każdy model transportu jest uniwersalny, podczas gdy każdy z nich ma swoje unikalne zastosowania i ograniczenia, co wymaga starannego przemyślenia, który model najlepiej odpowiada na konkretne potrzeby firmy.