RFID, czyli Radio-Frequency Identification, to technologia, która wykorzystuje fale radiowe do automatycznej identyfikacji i rejestracji obiektów. W przypadku jednostek logistycznych opuszczających magazyn, RFID umożliwia bezdotykowe skanowanie tagów umieszczonych na towarach, co znacznie przyspiesza proces inwentaryzacji i załadunku. Przykładowo, w magazynach automatycznych, systemy RFID są wykorzystywane do śledzenia ruchu produktów w czasie rzeczywistym, co pozwala na efektywne zarządzanie zapasami i minimalizowanie błędów. Dzięki integracji RFID z systemami zarządzania magazynem (WMS), przedsiębiorstwa mogą optymalizować procesy logistyczne, zwiększać dokładność dostaw i poprawiać efektywność operacyjną. Standardy, takie jak ISO/IEC 18000, regulują stosowanie RFID w kontekstach przemysłowych, co zapewnia interoperacyjność systemów oraz bezpieczeństwo danych.
Wybór innych systemów, takich jak GPS, GSM czy EDI, może wydawać się logiczny, ale każda z tych technologii ma swoje specyficzne zastosowania, które nie są adekwatne do automatycznej rejestracji jednostek logistycznych. GPS, czyli Global Positioning System, jest systemem lokalizacji, który służy do określania pozycji obiektów na podstawie sygnałów z satelitów. Choć GPS może wspierać zarządzanie flotą transportową, nie jest on używany do rejestracji obiektów opuszczających magazyn, ponieważ działa na zasadzie lokalizacji a nie identyfikacji. GSM, czyli Global System for Mobile Communications, również nie jest odpowiednim rozwiązaniem, gdyż jest to standard komunikacyjny dla telefonii komórkowej, nie służy do identyfikacji obiektów. Z kolei EDI, czyli Electronic Data Interchange, to standard wymiany danych między systemami komputerowymi, głównie w kontekście zamówień i faktur. Nie obsługuje on jednak procesów związanych z automatyczną rejestracją jednostek logistycznych w czasie rzeczywistym. Wybór niewłaściwego systemu odbywa się często przez mylenie funkcji identyfikacji z lokalizacją lub wymiany danych, co prowadzi do nieefektywności w procesach logistycznych. Kluczowym błędem jest zatem brak rozróżnienia pomiędzy technologiami identyfikacji a metodami komunikacji czy lokalizacji, co jest istotne dla zrozumienia ich zastosowań w branży logistycznej.