Umowa europejska o głównych międzynarodowych liniach kolejowych, znana jako AGC (Accord relatif aux services de transport international combiné), została przyjęta w Genewie 31 maja 1985 roku i ma na celu ułatwienie transportu kolejowego w Europie. Jej kluczowym celem jest stworzenie standardów, które zapewniają efektywność oraz bezpieczeństwo w międzynarodowym przewozie towarów. AGC jest istotna w kontekście zintegrowania transportu kolejowego z innymi rodzajami transportu, co przejawia się w harmonizacji procedur oraz wymogów technicznych. Dzięki umowie, przewoźnicy kolejowi mogą korzystać z uproszczonych formalności, co przyspiesza proces transportu towarów oraz zwiększa konkurencyjność na rynku. Dodatkowo, AGC współpracuje z innymi umowami, takimi jak CIM (Convention Internationale concernant le transport des Marchandises par Chemin de Fer), co pozwala na lepszą interoperacyjność systemów transportowych. Przykładem praktycznego zastosowania AGC jest wspieranie zintegrowanych systemów transportowych, które widzimy w działaniach firm logistycznych operujących w międzynarodowym transporcie towarowym.
Wybór skrótu CIM, AGTC lub SMGS jako oznaczenia dla umowy z Genewy jest błędny z kilku względów. CIM, czyli Convention Internationale concernant le transport des Marchandises par Chemin de Fer, odnosi się do innej umowy, która reguluje przewóz towarów koleją w międzynarodowym transporcie. Jest to dokument fundamentalny dla transportu kolejowego, jednak jego zakres różni się od AGC, gdzie głównym celem jest transport kombinowany, łączący różne środki transportu. AGTC, czyli Accord général concernant le transport combiné international, odnosi się do kolejnej umowy, która koncentruje się na międzynarodowym transporcie kombinowanym, ale nie jest to ta sama umowa, która została podpisana w Genewie w 1985 roku. SMGS, natomiast, oznacza umowę dotyczącą przewozów towarowych między krajami byłego bloku wschodniego, co również nie jest związane z AGC. Typowym błędem jest mylenie tych umów, co może wynikać z nieznajomości szczegółowych celów każdej z nich. Współczesne podejście do transportu międzynarodowego wymaga precyzyjnej wiedzy na temat regulacji prawnych, aby uniknąć problemów związanych z interpretacją przepisów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych umów ma inny zakres i cel, co ma bezpośredni wpływ na sposób organizacji transportu kolejowego oraz kombinowanego.