Aby obliczyć całkowitą wartość realizacji usługi przewozowej na trasie Bydgoszcz-Wrocław, należy zastosować wzór, który uwzględnia zarówno koszt jednostkowy, jak i rentowność przedsiębiorstwa. W tym przypadku odległość wynosi 280 km, a koszt jednostkowy to 2,10 zł/km. Obliczamy więc koszt przewozu: 280 km * 2,10 zł/km = 588 zł. Następnie, aby uwzględnić rentowność na poziomie 35%, musimy określić, ile wynosi marża zysku. Marża zysku dla rentowności 35% oblicza się jako: koszt / (1 - rentowność), co daje 588 zł / (1 - 0,35) = 588 zł / 0,65 = 904,62 zł. Jednak, aby uzyskać wartość realizacji usługi, odejmujemy od tej wartości koszt przewozu, co daje 904,62 zł - 588 zł = 793,80 zł. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej, które zakładają, że każda usługa transportowa powinna być kalkulowana w sposób, który uwzględnia zarówno koszty, jak i oczekiwaną rentowność, aby zapewnić stabilność finansową przedsiębiorstwa.
Niepoprawne odpowiedzi na to pytanie często wynikają z błędnych założeń dotyczących kalkulacji kosztów transportu. Często spotykanym błędem jest niewłaściwe uwzględnienie rentowności przedsiębiorstwa. Niektórzy mogą sądzić, że wystarczy pomnożyć odległość przez koszt jednostkowy, co daje jedynie podstawowy koszt przewozu, ale nie uwzględnia faktycznych kosztów operacyjnych oraz oczekiwanej marży. Inni mogą mylnie obliczyć rentowność jako bezpośredni zysk z kosztu przewozu, co jest również błędne. Kiedy przyjmuje się, że rentowność to po prostu procent zysku od całkowitych kosztów, nie bierze się pod uwagę, że wartość usługi musi również pokrywać stałe koszty przedsiębiorstwa, takie jak wynagrodzenia pracowników, paliwo, ubezpieczenia czy amortyzacja pojazdów. Możliwe jest także błędne przyjęcie, że rentowność to kwota, którą można po prostu dodać do kosztu podstawowego. W rzeczywistości rentowność należy kalkulować w kontekście całkowitych wydatków oraz wartości rynkowej usługi, co wymaga precyzyjnego вычисления oraz analizy dostępnych danych. Dlatego ważne jest, aby mieć świadomość, że każde przedsiębiorstwo transportowe musi nie tylko pokrywać swoje koszty, ale i generować zysk, co wymaga odpowiednich technik kalkulacji oraz uwzględnienia różnorodnych czynników wpływających na rentowność.