Aby obliczyć najpóźniejszą godzinę wyjazdu z Kruszwicy, należy najpierw uwzględnić czas, w którym ładunek musi być na placu składowym w Gdańsku przed wypłynięciem statku. Statek wypływa o godzinie 17:30, więc ładunek musi być w Gdańsku do godziny 12:30 (5 godzin wcześniej). Dystans z Kruszwicy do Gdańska wynosi 225 km, a średnia prędkość samochodu to 50 km/h. Czas przejazdu można obliczyć, dzieląc dystans przez prędkość: 225 km / 50 km/h = 4,5 godziny (czyli 4 godziny i 30 minut). Aby dotrzeć do Gdańska na czas, należy dodać ten czas do godziny 12:30, co skutkuje wyjściem z Kruszwicy o 8:00. Przykład zastosowania tej wiedzy to planowanie transportu towarów, gdzie czas dotarcia i harmonogram są kluczowe dla efektywności łańcucha dostaw. W praktyce takie obliczenia są niezbędne do zapewnienia, że ładunki są dostarczane zgodnie z wymaganiami klientów oraz przepisami.
Wybierając niewłaściwe godziny wyjazdu, można popełnić kilka typowych błędów w logicznym myśleniu. Na przykład, nie uwzględniając całkowitego czasu potrzebnego na przejazd oraz wymaganego czasu dostarczenia ładunku do Gdańska, można mylnie oszacować godzinę wyjazdu. W przypadku odpowiedzi o 6:30, nie bierze się pod uwagę, że podróż zajmie 4,5 godziny, co oznacza, że przy wyjeździe o 6:30 ładunek dotrze do Gdańska dopiero o 11:00, co nie spełnia wymogu dostarczenia na czas. Podobnie, wybór 11:00 nie uwzględnia, że przy tej godzinie ładunek dotrze dopiero o 15:30, co także jest niewłaściwe w kontekście wymaganego czasu dostawy. Odpowiedź o 12:30 jeszcze bardziej ilustruje nieporozumienie, ponieważ oznacza opóźnienie, które może skutkować brakiem dostarczenia ładunku przed wypłynięciem statku. W transporcie i logistyce kluczowe jest dokładne planowanie oraz uwzględnianie wszystkich zmiennych, aby uniknąć opóźnień i problemów związanych z dostawami. Stosowanie właściwych technik obliczeniowych i harmonogramowania jest kluczem do skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw.