Oryginał międzynarodowego kolejowego listu przewozowego CIM jest dokumentem, który potwierdza zawarcie umowy przewozu i musi być dostarczony do odbiorcy przesyłki. Dokument ten jest niezbędny dla prawidłowego dokonania odbioru przesyłki, ponieważ zawiera kluczowe informacje dotyczące transportu, takie jak szczegóły dotyczące nadawcy, odbiorcy, trasy przewozu oraz stanu towaru w momencie załadunku. W praktyce, posiadanie oryginału listu przewozowego przez odbiorcę ułatwia procedury celne oraz ewentualne reklamacje dotyczące przewozu. Przykład zastosowania: kiedy towar przyjeżdża do stacji docelowej, odbiorca okazuje oryginał listu przewozowego, co potwierdza jego prawo do odbioru przesyłki. W standardach przewozu kolejowego, takich jak Reguły CIM, podkreśla się, że dokumentacja przewozowa powinna być przekazywana bezpośrednio do odbiorcy, co zapewnia przejrzystość i bezpieczeństwo procesu transportowego.
Wybór stacji przeznaczenia, stacji nadania lub nadawcy przesyłki jako miejsca przeznaczenia oryginału międzynarodowego kolejowego listu przewozowego CIM nie oddaje właściwego znaczenia tego dokumentu w kontekście procesu przewozowego. Oryginał listu przewozowego nie jest przekazywany do stacji nadania, ponieważ ta stacja odpowiada jedynie za załadunek towaru oraz jego wywóz z danego miejsca. Stacja przeznaczenia, mimo że jest ostatnim punktem trasy, to nie jest bezpośrednim adresatem oryginału, ponieważ jej rola ogranicza się do przyjęcia towaru. Nadawca przesyłki jest osobą lub firmą, która inicjuje transport, lecz to nie on powinien otrzymać oryginał dokumentu, gdyż jego odpowiedzialność kończy się w momencie przekazania towaru przewoźnikowi. Odbiorca natomiast to podmiot, który fizycznie przyjmuje przesyłkę, dlatego posiadanie oryginału listu przewozowego przez odbiorcę jest kluczowe dla prawidłowego zakończenia procesu transportowego i umożliwia mu dokonanie odbioru przesyłki. Konsekwencje niewłaściwego zrozumienia przeznaczenia tego dokumentu mogą prowadzić do problemów z odbiorem towaru, wynikających z braków w dokumentacji, co może skutkować dodatkowymi kosztami lub opóźnieniami w transporcie. Zrozumienie roli każdego uczestnika procesu oraz odpowiednich dokumentów jest kluczowe dla skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw.