Aby obliczyć potrzebną liczbę pojazdów do przewozu 960 ton ładunku w ciągu 30 dni, należy uwzględnić ładowność pojazdów oraz efektywność ich wykorzystania. Ładowność jednego pojazdu wynosi 24 tony, a przy założeniu 80% wykorzystania mamy do dyspozycji 19,2 tony na kurs (24 tony * 0,8). W ciągu 30 dni każdy pojazd może wykonać 10 kursów (30 dni / 3 dni na kurs). Zatem całkowita ilość ładunku, który jeden pojazd może przewieźć w ciągu 30 dni wynosi 192 tony (19,2 tony * 10 kursów). Aby przewieźć 960 ton, potrzebujemy 5 pojazdów (960 ton / 192 tony na pojazd). Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, gdzie planowanie floty uwzględnia zarówno ładowność, jak i dostępność pojazdów. Optymalne planowanie przewozów pozwala na maksymalne wykorzystanie zasobów, co z kolei przekłada się na efektywność operacyjną i minimalizację kosztów.
Wybór niewłaściwej liczby pojazdów do realizacji przewozów może wynikać z kilku podstawowych błędów w myśleniu o logistyce i zarządzaniu flotą. Na przykład, wybierając 2 pojazdy, można nie uwzględnić faktu, że ich całkowita ładowność w ciągu 30 dni nie pokryje wymagań przewozowych. Przy 80% wykorzystania, dwa pojazdy mogłyby przewieźć jedynie 384 tony (2 pojazdy * 19,2 tony na pojazd * 10 kursów), co jest znacznie poniżej 960 ton wymaganych. Wybór 3 pojazdów również nie zaspokaja potrzeb, ponieważ ich potencjał przewozowy wynosi jedynie 576 ton. W przypadku czterech pojazdów, mimo że 768 ton zbliża się do wymogu, nadal nie spełnia celu. Problem leży w niedoszacowaniu koniecznej liczby kursów i efektywności floty. W logistyce, kluczowe jest dokładne przeliczenie zarówno ładowności, jak i dostępności floty, co powinno obejmować analizę cyklu życia operacji transportowych. Teoretyczne podejście bez praktycznego uwzględnienia takich zmiennych jak czas przestoju pojazdów, serwisowanie oraz zmienne warunki przewozu może prowadzić do znacznych strat w czasie i budżecie. Dlatego zaleca się stosowanie symulacji oraz narzędzi analitycznych, aby precyzyjnie określić potrzebną ilość pojazdów, co jest zgodne z normami efektywności w branży transportowej.