Aby obliczyć, o której godzinie najpóźniej pojazd powinien wyjechać z bazy do nadawcy, należy uwzględnić czas przejazdu oraz czas załadunku. Dystans między bazą a nadawcą wynosi 40 km, a średnia prędkość pojazdu to 50 km/h. Czas przejazdu można obliczyć ze wzoru: czas = odległość / prędkość, co daje 40 km / 50 km/h = 0,8 godziny, co w minutach wynosi 48 minut. Następnie dodajemy czas załadunku, wynoszący 26 minut. Łączny czas potrzebny na dotarcie do nadawcy i załadunek to 48 minut + 26 minut = 74 minuty. Jeżeli dostawa ma być zrealizowana na godzinę 10:00, to powinniśmy odjąć 74 minuty, co skutkuje godziną 8:46. Takie podejście jest zgodne z zasadami zarządzania dostawami Just in Time, gdzie kluczowe jest precyzyjne planowanie czasu oraz minimalizacja opóźnień. W praktyce, w przypadku organizacji łańcucha dostaw, skoordynowanie takich działań ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacyjnej.
W przypadku błędnych odpowiedzi, często występują typowe błędy związane z obliczeniami czasowymi oraz pomijaniem istotnych elementów planowania dostaw. Na przykład, można pomylić się w obliczeniach czasu przejazdu lub nie uwzględnić dodatkowego czasu potrzebnego na załadunek. Często zdarza się także, że osoby odpowiadające na pytanie nie odliczają dokładnie całkowitego czasu, wskutek czego uzyskują nieprawidłowy wynik. Ważne jest, aby zrozumieć, że w kontekście systemu Just in Time, precyzyjne planowanie jest kluczowe. W praktyce, opóźnienia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak naruszenie umów dostawczych, co może skutkować karami finansowymi lub utratą zaufania klientów. Dodatkowo, należy pamiętać o uwzględnieniu potencjalnych nieprzewidzianych okoliczności, takich jak korki lub inne przeszkody na drodze, które mogą wydłużyć czas przejazdu. Dlatego, w przypadku planowania transportu, warto dodawać margines czasowy, aby zminimalizować ryzyko opóźnień. Kluczowe jest także zrozumienie, że każda z tych faz dostawy wymaga dokładnego monitorowania i analizy, co jest standardem w nowoczesnych łańcuchach dostaw.