Wskaźnik niezawodności dostaw wynoszący 90% oznacza, że przedsiębiorstwo zrealizowało na czas 90% zleceń, co w przypadku 250 zleceń oznacza 225 zrealizowanych na czas. Pozostałe zlecenia, które nie zostały zrealizowane na czas, to 10% zleceń. Aby obliczyć liczbę nieterminowych dostaw, należy pomnożyć 250 przez 10%, co daje 25. Taki poziom niezawodności jest zgodny z dobrą praktyką w branży transportowej, gdzie często za cel stawia się osiągnięcie minimum 95% niezawodności. Wysoki wskaźnik niezawodności jest kluczowy dla utrzymania zaufania klientów oraz konkurencyjności na rynku. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być analiza efektywności procesów logistycznych w przedsiębiorstwie, co prowadzi do wprowadzenia usprawnień w zarządzaniu łańcuchem dostaw, poprawy planowania tras oraz monitorowania czasu dostaw.
W przypadku wskaźnika niezawodności dostaw, błędem jest mylenie procentu realizacji zleceń z całkowitą liczbą zleceń. Niepoprawne odpowiedzi wskazują na nieprawidłowe obliczenia lub brak zrozumienia definicji procentu. Na przykład, twierdzenie, że 90 zleceń nie zostało zrealizowanych na czas, wskazuje na całkowite zignorowanie wskaźnika niezawodności. Przy 250 zleceniach i wskaźniku 90%, tylko 10% zleceń jest nieterminowych, co oznacza, że błędne podejście do obliczeń prowadzi do rażących nieporozumień. Ponadto, błędne odpowiedzi sugerują, że nie uwzględnia się zasady proporcjonalności, co jest kluczowe w analizach transportowych. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe powinny wdrażać systemy monitorowania i raportowania, aby skutecznie zarządzać niezawodnością dostaw. Błędy myślowe mogą prowadzić do niewłaściwych decyzji operacyjnych, co z kolei wpływa na zadowolenie klientów i efektywność finansową firmy.