Poprawna odpowiedź to 40,0%, ponieważ obliczamy narzut zysku na podstawie różnicy między ceną sprzedaży a kosztem jednostkowym. Koszt przewozu jednej tony ładunku na odległość jednego kilometra wynosi 0,20 zł. Cena tkm została ustalona na poziomie 0,28 zł. Narzut zysku obliczamy według wzoru: (Cena sprzedaży - Koszt) / Koszt * 100%. W tym przypadku: (0,28 zł - 0,20 zł) / 0,20 zł * 100% = 40%. Tego typu kalkulacje są kluczowe dla firm transportowych, ponieważ pozwalają na ustalenie rentowności usług. Praktyczne zastosowania takiej analizy obejmują nie tylko określenie konkurencyjnych cen, ale również planowanie budżetu oraz strategii marketingowej. W branży transportowej standardem jest monitorowanie kosztów operacyjnych oraz regularne dostosowywanie cen do zmieniających się warunków rynkowych, co pozwala na zachowanie rentowności i przewagi konkurencyjnej.
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia pojęcia narzutu zysku oraz sposobu jego obliczania. Niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że narzut jest bezpośrednio powiązany z ceną sprzedaży lub że należy porównywać zyski bezpośrednio z innymi parametrami, co jest mylne. Na przykład, odpowiedzi sugerujące 71,0% czy 140,0% mogłyby wynikać z błędnego założenia, że kwoty te odnoszą się do całkowitych przychodów, zamiast do jednostkowych kosztów. W rzeczywistości narzut zysku jest wyrażany jako procent kosztów, które są bazą do obliczeń. Odpowiedź 1,4% byłaby odpowiednia tylko w przypadku, gdyby cena jednostkowa była znacznie niższa, co w tym kontekście jest nieprawdziwe. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do takich niepoprawnych wniosków, jest mylenie narzutu zysku z marżą zysku, co jest całkowicie odmienną miarą. Marża zysku odnosi się do zysku jako procentu całkowitych przychodów, podczas gdy narzut zysku odnosi się do zysku w stosunku do kosztów. Dlatego tak istotne jest zrozumienie różnicy między tymi pojęciami oraz umiejętność dokładnego stosowania wzorów w praktyce.