Przewozy rzekami, kanałami i jeziorami są realizowane transportem wodnym śródlądowym, co oznacza transport towarów i ludzi za pomocą statków po wodach wewnętrznych, takich jak rzeki i jeziora. Transport wodny śródlądowy odgrywa kluczową rolę w logistyce, zwłaszcza w krajach z rozwiniętą siecią rzek i kanałów, ponieważ pozwala na przewóz dużych ilości ładunków w sposób efektywny kosztowo i ekologicznie. Przykładem zastosowania transportu wodnego śródlądowego mogą być przewozy kontenerów, surowców budowlanych, a także paliw, które odbywają się na rzekach takich jak Ren czy Wisła. W praktyce, korzystanie z transportu wodnego śródlądowego może zredukować koszty transportu o nawet 70% w porównaniu do transportu drogowego na tych samych trasach. Standardy branżowe, takie jak dyrektywy Unii Europejskiej dotyczące transportu multimodalnego, promują rozwój tego segmentu, zapewniając lepszą integrację z innymi środkami transportu oraz ochronę środowiska.
Transport morski oraz lądowy mają swoje specyficzne zastosowania i nie są odpowiednie do przewozów rzekami, kanałami i jeziorami. Transport morski, który polega na przewożeniu towarów statkami przez morza i oceany, jest skuteczny na długich dystansach, jednak nie ma zastosowania w kontekście wód śródlądowych. Jego charakterystyka oraz infrastruktura są zupełnie różne, z portami morskim, które są przystosowane do obsługi dużych jednostek pływających, podczas gdy transport wodny śródlądowy operuje na cieśninach, które są małe i często wymagają innej klasy statków. Z kolei transport lądowy, zarówno drogowy, jak i kolejowy, ma swoje ograniczenia. Transport drogowy charakteryzuje się elastycznością, ale jest obciążony wyższymi kosztami związanymi z utrzymaniem dróg i emisją spalin. Transport kolejowy jest wydajny na długich trasach, jednak nie ma możliwości bezpośredniego przewozu na wodach, gdzie infrastruktura wymaga statków. Wybór odpowiedniego środka transportu powinien być oparty na analizie kosztów, czasu dostawy oraz wpływu na środowisko, dlatego błędne jest myślenie, że inne formy transportu mogą zastąpić wodny śródlądowy w jego specyficznych warunkach operacyjnych.