Formuła EXW (Ex Works) oznacza, że sprzedający zaspokaja swoje obowiązki poprzez udostępnienie towaru kupującemu w swoim zakładzie lub w innym wskazanym miejscu (np. magazynie). To oznacza, że kupujący ponosi wszystkie koszty i ryzyko związane z transportem towaru od momentu, gdy sprzedający postawi towar do dyspozycji. Przykładem zastosowania EXW może być sytuacja, w której producent maszyn wystawia swoje produkty na sprzedaż, a kupujący odpowiada za zorganizowanie transportu do swojej fabryki. Warto zauważyć, że w przypadku EXW sprzedający nie jest zobowiązany do załatwienia formalności celnych ani do przewozu towaru, co czyni tę formułę korzystną dla sprzedawców, ale wymaga od kupujących dobrej znajomości logistyki i przepisów celnych. EXW jest często używane w międzynarodowych transakcjach handlowych, ponieważ jasno definiuje odpowiedzialność stron, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi. Zrozumienie tej formuły jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień i błędów w procesie zakupowym.
Formuły DDU (Delivered Duty Unpaid), FCA (Free Carrier) oraz CFR (Cost and Freight) różnią się znacząco od EXW, w kontekście odpowiedzialności sprzedającego oraz kosztów związanych z transportem i dostawą towaru. W przypadku DDU sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru do określonego miejsca docelowego, co oznacza, że ponosi także koszty związane z transportem oraz ewentualnymi opłatami celnymi, co jest w sprzeczności z zasadą EXW. Ta formuła jest bardziej korzystna dla kupującego, który nie musi martwić się o organizację transportu. W kontekście FCA, sprzedający przekazuje towar przewoźnikowi wskazanemu przez kupującego, co oznacza, że sprzedający również ponosi pewne koszty i ryzyko do momentu przekazania towaru przewoźnikowi, co znowu odbiega od definicji EXW. CFR natomiast, mimo że także dotyczy transportu, skupia się na kosztach transportu morskiego, gdzie sprzedający ponosi odpowiedzialność za koszty transportu do portu docelowego, co również nie jest zgodne z EXW. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie tych formuł z sytuacją, w której sprzedający jest zobowiązany do podejmowania aktywnych działań w zakresie transportu, co nie ma miejsca w EXW. Rozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowej interpretacji umów i minimalizacji ryzyka w transakcjach międzynarodowych.