System "ruchomej drogi" odnosi się do transportu naczep kolejowych, które są przewożone po torach na specjalnych wózkach wagonowych. Ta metoda transportu jest efektywna ze względu na możliwość szybkiego załadunku i rozładunku naczep, co znacząco przyspiesza proces logistyczny. W praktyce oznacza to, że naczepy, które normalnie byłyby przewożone ciężarówkami po drogach, mogą być transportowane koleją, co zmniejsza ruch na drogach i przyczynia się do zmniejszenia emisji spalin. Dodatkowo, transport kolejowy może być bardziej opłacalny dla długodystansowych przewozów. W branży logistycznej i transportowej ta technologia jest zgodna z najlepszymi praktykami, które promują zrównoważony rozwój poprzez wykorzystanie kolei jako alternatywy dla transportu drogowego. Przykłady zastosowania to przewozy naczep w transporcie intermodalnym, gdzie integruje się różne środki transportu w celu optymalizacji dostaw. Zastosowanie ruchomej drogi przyczynia się do zwiększenia efektywności transportu oraz redukcji kosztów związanych z transportem drogowym.
W odpowiedziach wskazujących na inne metody transportu niż naczepy po torach na specjalnych wózkach wagonowych, można zauważyć szereg nieprawidłowości koncepcyjnych. Na przykład, przewóz ciągników siodłowych z naczepą lub samochodów ciężarowych na wagonach kieszeniowych nie odpowiada definicji systemu "ruchomej drogi". Takie podejście sugeruje, że całość pojazdu, w tym silnik, jest transportowana koleją, co nie wykorzystuje pełnych możliwości tego systemu. Ponadto, transport ciągnika z naczepą na niskopodwoziowych wagonach kolejowych jest przeznaczony dla transportu ciężkiego sprzętu i nie jest specyficznie związany z systemem naczep. W praktyce, błędem jest mylenie tych dwóch systemów, co prowadzi do nieprawidłowej interpretacji operacji transportowych. System "ruchomej drogi" koncentruje się na naczepach jako oddzielnych jednostkach ładunkowych, co umożliwia ich elastyczność i szybkość w transporcie. Główne atuty naczep to możliwość ich załadunku na wagonach, co oszczędza czas i zmniejsza przestoje. Niewłaściwe zrozumienie tego systemu może prowadzić do nieefektywnego planowania transportu, co jest niekorzystne w kontekście logistyki i efektywności kosztowej.