System "ruchomej drogi" - RO-LA (Rollende Landstrasse) to system intermodalny
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "szynowo-drogowy" jest poprawna, ponieważ system RO-LA (Rollende Landstrasse) polega na transportowaniu drogowych środków transportu, takich jak ciężarówki, na platformach kolejowych. To podejście łączy zalety obu modalności, zwiększając efektywność transportu oraz zmniejszając emisję spalin i zużycie energii. Przykładem zastosowania systemu RO-LA jest transport towarów na trasach między krajami europejskimi, gdzie transport kolejowy umożliwia pokonanie dużych odległości z mniejszymi opóźnieniami w porównaniu do transportu drogowego. Tego typu intermodalny system transportowy jest szczególnie ceniony w Branży logistycznej, ponieważ pozwala na redukcję kosztów i czasów transportu. W praktyce, można zauważyć, że w państwach takich jak Niemcy, Austria czy Szwajcaria, RO-LA jest szeroko stosowana w transporcie między różnymi regionami, co wspiera zrównoważony rozwój transportu i ogranicza przeciążenie dróg. Standardy europejskie dotyczące transportu intermodalnego potwierdzają efektywność takich rozwiązań, co sprawia, że stają się one kluczowym elementem strategii zrównoważonego transportu.
Wybór błędnych odpowiedzi, takich jak "szynowo-morski" czy "szynowo-drogowo-lotniczy", wskazuje na nieporozumienie dotyczące definicji i funkcji systemu RO-LA. RO-LA nie wykorzystuje transportu morskiego ani lotniczego, co oznacza, że połączenia te są niewłaściwe. Transport morski koncentruje się na przewozie towarów drogą wodną, co nie jest zgodne z charakterystyką RO-LA, która ma na celu integrację transportu drogowego i kolejowego. System ten jest stworzony, aby zminimalizować czas transportu drogowego i zredukować stres związany z przeciążonymi drogami, co jest celem, którego nie można osiągnąć poprzez połączenie z transportem morskim. Z kolei odpowiedzi sugerujące integrację z lotnictwem są nieadekwatne, ponieważ lotnictwo zajmuje się zupełnie innym rodzajem transportu, skoncentrowanym na przewozach pasażerskich i towarowych na dużych odległościach, w znacznie wyższych kosztach. Typowym błędem myślowym prowadzącym do tych niepoprawnych odpowiedzi jest mylenie systemów transportowych z różnymi modalnościami, w tym branie pod uwagę kombinacji, które nie są zgodne z ich funkcjonalnością. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że RO-LA to system intermodalny, który łączy konkretne środki transportu, a nie różnorodne opcje transportowe, które nie mają ze sobą bezpośrednich powiązań.