Towary całkowicie wykluczone z przewozów pod osłoną karnetów TIR są ściśle określone w przepisach dotyczących międzynarodowego transportu towarowego. Papierosy, z uwagi na ich charakter jako wyrobów akcyzowych, są objęte szczególnymi regulacjami. Przewóz papierosów wymaga zgodności z przepisami prawa celnego oraz akcyzowego, co sprawia, że nie mogą być transportowane w ramach uproszczonych procedur, takich jak karnety TIR. Przykładem zastosowania tego przepisu może być sytuacja przewoźnika, który planuje transport towarów do kraju UE. W takim przypadku musi zrealizować oddzielne deklaracje celne dla papierosów i zastosować się do obowiązujących norm podatkowych. Warto dodać, że w transporcie międzynarodowym istnieją również inne kategorie towarów, które podlegają podobnym ograniczeniom, jednak papierosy są najbardziej rozpoznawalnym przykładem ze względu na ich regulacje dotyczące zdrowia publicznego i polityki antynarkotykowej.
Odpowiedzi wskazujące na ubrania, owoce oraz perfumy jako towary całkowicie wykluczone z przewozów pod osłoną karnetów TIR opierają się na błędnym zrozumieniu regulacji dotyczących międzynarodowego transportu towarowego. Ubrania, jako ogólnie uznawane towary handlowe, mogą być przewożone w ramach karnetów TIR, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami przewozu. Owoce również są dopuszczone do transportu, chociaż wymagają spełnienia określonych norm sanitarnych oraz fitosanitarnych, ale nie są wyłączone z możliwości przewozu pod karnetem TIR. Co więcej, perfumy są klasyfikowane jako towary luksusowe, jednak także one mogą być przewożone z zastosowaniem procedur celnych, o ile przewoźnik spełnia wymogi dotyczące akcyzy i innych regulacji. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest mylenie towarów akcyzowych z całkowitym zakazem ich transportu w ramach uproszczonych procedur. Kluczowe jest zrozumienie, że niektóre towary, mimo że mogą być obciążone dodatkowymi regulacjami, nie są automatycznie wykluczone z procedur TIR. Przewoźnicy powinni być świadomi obowiązujących przepisów, aby uniknąć nieporozumień oraz problemów prawnych związanych z przewozem towarów.