Rorowiec to typ statku, który został zaprojektowany z myślą o transportowaniu ładunków w sposób jak najbardziej efektywny. Posiada on wbudowane rampy, które umożliwiają bezpośrednie wjeżdżanie pojazdów z ładunkiem na pokład. Taki system załadunku znacznie przyspiesza proces przeładunku, co jest kluczowe w logistyce i transporcie morskim. Rorowce są szczególnie wykorzystywane w transporcie samochodów, kontenerów i innych ładunków, które można łatwo załadować i rozładować. W praktyce rorowce są bardzo popularne w transporcie międzynarodowym, gdzie czas i sprawność operacji mają kluczowe znaczenie. Dodatkowo, w przypadku rorowców, należy zwrócić uwagę na odpowiednie zabezpieczenie ładunku podczas transportu, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa. Efektywność operacji rorowców przyczynia się do ich rosnącej popularności w branży logistycznej.
Kontenerowiec, masowiec oraz zbiornikowiec to różne typy statków, które pełnią odmienne funkcje w transporcie morskim, jednak żaden z nich nie posiada wbudowanych ramp, co wyklucza je z kategorii rorowców. Kontenerowiec, na przykład, jest statkiem przystosowanym do transportu kontenerów, co wymaga wykorzystania specjalistycznych portów i urządzeń przeładunkowych. Ładunki są umieszczane na statku za pomocą dźwigów, co sprawia, że proces załadunku jest bardziej czasochłonny i wymaga dodatkowych zasobów. Masowiec jest z kolei zaprojektowany do przewozu masowych ładunków takich jak węgiel, zboże czy rudy metali. W tym przypadku ładunek jest często wylewany bezpośrednio do holdów statku, co nie wymaga ramp. Zbiornikowiec, jako typ statku przeznaczony do transportu cieczy, również nie korzysta z ramp, a zamiast tego wykorzystuje specjalistyczne systemy pompowania. Wszystkie te różnice w konstrukcji oraz metodzie załadunku i rozładunku powodują, że nie można ich mylić z rorowcami, które oferują bezpośredni dostęp do ładunku poprzez rampy, co niewątpliwie zwiększa efektywność oraz elastyczność operacyjną w logistyce.