Kwalifikacja: TLO.02 - Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Depesza METAR publikowana jest przez
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Depesza METAR to taki podstawowy raport pogodowy, z którym każdy pilot ma kontakt praktycznie na co dzień. Z mojego doświadczenia, kiedy szykujesz się do lotu, pierwsze co sprawdzasz, to właśnie METAR-y z interesujących cię lotnisk. Kluczowe w tym wszystkim jest to, że takie depesze generują i publikują bezpośrednio lotniskowe stacje meteorologiczne. To nie przypadek – stacja działa na terenie lotniska, często całodobowo, ma profesjonalny sprzęt (automatyczne czujniki, radary, wiatromierze, widzialnościomierze) i wykwalifikowany personel, który wie, jak poprawnie kodować warunki pogodowe zgodnie z wytycznymi ICAO (Annex 3). Oni publikują raporty regularnie (zazwyczaj co 30 minut) oraz w razie nagłych zmian pogody. Te dane są potem przekazywane do systemów ATIS, dostępne przez internet i depesze wiadomości lotniczych. Dlatego to właśnie stacja meteorologiczna jest jedynym, oficjalnym źródłem tych informacji – i tylko raporty od nich mają status operacyjny. Bez tych danych nie wyobrażam sobie odpowiedzialnego planowania lotu. Fajnie też wiedzieć, że w przypadku dużych lotnisk stacje są często zautomatyzowane, ale zawsze pod nadzorem meteorologa dyżurnego. Moim zdaniem, w branży lotniczej nie ma cenniejszego narzędzia do bieżącej oceny pogody niż właśnie prawidłowo przygotowany METAR od lotniskowej stacji meteorologicznej.
Wiele osób może zakładać, że za przekazywanie raportów METAR odpowiada kontroler ruchu lotniczego, dyżurny operacyjny portu lotniczego czy nawet biuro NOTAM, bo to instytucje kojarzone z ruchem lotniczym i bezpieczeństwem operacji. Jednak to spore uproszczenie i niestety myląca ścieżka rozumowania. Przede wszystkim kontrolerzy ruchu lotniczego korzystają z raportów METAR w swojej pracy, ale nie zajmują się ich generowaniem ani publikacją – ich zadania obejmują inne aspekty bezpieczeństwa. Dyżurny operacyjny portu pełni rolę administracyjno-organizacyjną i dba głównie o koordynację działań na lotnisku, ale nie zajmuje się analizą czy przekazywaniem danych meteorologicznych do systemów międzynarodowych. Biuro NOTAM z kolei specjalizuje się wyłącznie w publikowaniu informacji o zmianach operacyjnych, przeszkodach, zamknięciach i tym podobnych, a nie w raportowaniu warunków pogodowych. Częstym błędem jest przekładanie odpowiedzialności za publikację METAR-ów na osoby czy instytucje, które są widoczne w procesie operacyjnym lotniska, ale nie mają uprawnień i narzędzi do tworzenia standaryzowanych raportów pogodowych. Tymczasem METAR-y muszą być przygotowywane według ścisłych standardów ICAO i WMO, a dostęp do odpowiednich danych mają tylko lotniskowe stacje meteorologiczne – zwykle są to odrębne jednostki, często zatrudniające wyspecjalizowanych synoptyków. W praktyce więc METAR nie jest dziełem żadnej z administracyjnych czy operacyjnych komórek lotniska, lecz wynikiem ciągłej pracy zespołu meteorologów, którzy dokładnie analizują i interpretują dane z profesjonalnych przyrządów pomiarowych na terenie portu lotniczego. Tylko oni gwarantują, że informacje pogodowe są wiarygodne, aktualne i zgodne z międzynarodowymi standardami – a to przecież jest kluczowe dla bezpieczeństwa każdego lotu.