Kwalifikacja: TLO.02 - Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Depesza NOTAM może dotyczyć
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Depesza NOTAM, czyli Notice to Airmen, to oficjalna wiadomość przekazywana pilotom i operatorom lotnisk, która zawiera istotne informacje o zmianach w infrastrukturze lotniczej, procedurach czy operacjach na lotniskach. Właśnie dlatego czas zamknięcia drogi kołowania to typowy przypadek, kiedy wydaje się NOTAM. To jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa i płynności ruchu lotniczego. Moim zdaniem każdy, kto interesuje się lotnictwem praktycznym, powinien nauczyć się czytać i interpretować NOTAM-y, bo to taki codzienny „biuletyn ostrzeżeń” dla załóg i służb naziemnych. Przykładowo, jeśli na lotnisku planowana jest naprawa fragmentu drogi kołowania lub nagle pojawi się przeszkoda, zarządzający lotniskiem natychmiast wprowadzi NOTAM, żeby nikt nie miał wątpliwości, jak przebiega aktualna organizacja ruchu. To chroni przed sytuacjami, w których samolot wjeżdża na zamknięty odcinek, co mogłoby skończyć się niebezpiecznie. Standardy ICAO jasno określają, że takie zmiany infrastrukturalne lub organizacyjne muszą być publikowane właśnie przez NOTAM-y – dla mnie to taka podstawa współczesnego zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie. W praktyce spotyka się nawet kilka takich depesz dziennie, więc śledzenie ich to codzienność w pracy pilota czy kontrolera lotów.
NOTAM to bardzo specyficzny rodzaj komunikatu, używany w lotnictwie do przekazywania aktualnych i ważnych informacji operacyjnych, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo i efektywność operacji lotniczych. Często spotykam się z błędnym przekonaniem, że NOTAM-y mogą dotyczyć różnych ogólnych informacji o ruchu lotniczym, takich jak statystyki pasażerskie czy godziny przylotów – ale to zupełnie nie ten rodzaj danych. NOTAM-y nie służą do informowania o planowanym czasie lądowania czy przylotu danego statku powietrznego, bo to jest domena innych systemów operacyjnych i planistycznych, jak AFTN czy systemy zarządzania ruchem typu FPL (Flight Plan). Statystyki ruchu pasażerskiego to w ogóle temat administracyjny, bliższy raportom i analizom ekonomicznym, a nie bezpieczeństwu operacyjnemu – tego typu dane są później wykorzystywane przez analityków czy zarząd lotniska, a nie pilotów czy służby operacyjne. Jeśli chodzi o dostępność stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, to jest to informacja stricte komercyjna i logistyczna, którą zarządza lotnisko wewnętrznie, często aktualizując ją przez wewnętrzne systemy informatyczne albo tablice w terminalu, a nie przez system NOTAM. Typowym błędem jest mylenie charakteru informacji przekazywanych przez NOTAM z informacjami typowo organizacyjnymi czy handlowymi. W praktyce NOTAM-y są narzędziem zapewnienia bezpieczeństwa – koncentrują się na tym, co może mieć natychmiastowy wpływ na operacje lotnicze: zamknięcia, przeszkody, zmiany procedur, awarie systemów nawigacyjnych. Warto zapamiętać, że ich zakres jest bardzo ściśle określony przez przepisy międzynarodowe, głównie zgodnie ze standardami ICAO.