Kategorie: Procedury operacyjne Służby lotniskowe Statki powietrzne i wyposażenie
Odpowiedź wskazująca, że literze B kodu referencyjnego odpowiada rozpiętość skrzydeł statku powietrznego w zakresie 15-24 m, jest jak najbardziej poprawna. W praktyce lotniczej system kodów referencyjnych ICAO (International Civil Aviation Organization) jest kluczowy przy klasyfikacji statków powietrznych na potrzeby projektowania lotnisk oraz ich eksploatacji. Kod referencyjny składa się z cyfry i litery – cyfra definiuje długość drogi startowej, a litera odnosi się właśnie do rozpiętości skrzydeł. W ramach tego systemu litera B jest przypisana samolotom o rozpiętości właśnie od 15 do 24 metrów. Przykładami takich maszyn mogą być popularne modele, jak ATR 72 czy Embraer 170. Moim zdaniem warto pamiętać, że takie klasyfikacje pozwalają na lepsze planowanie infrastruktury lotniskowej – szerokość dróg kołowania, strefy bezpieczeństwa czy rozmiary miejsc postojowych muszą być dostosowane do tych parametrów. Często na egzaminach czy w praktyce zawodowej ludzie mylą to z długościami kadłuba – tymczasem, to rozpiętość skrzydeł decyduje o liternym oznaczeniu kodu referencyjnego. Branżowe dokumenty ICAO Annex 14 wyraźnie podkreślają ten podział, więc dobrze jest się z nimi zapoznać, jeśli ktoś planuje pracować w portach lotniczych czy przy projektowaniu infrastruktury lotniskowej. To naprawdę ułatwia orientację, z jakimi typami statków powietrznych można się spodziewać na danym obiekcie.