Kwalifikacja: TLO.02 - Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Literą B kodu referencyjnego odpowiada
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca, że literze B kodu referencyjnego odpowiada rozpiętość skrzydeł statku powietrznego w zakresie 15-24 m, jest jak najbardziej poprawna. W praktyce lotniczej system kodów referencyjnych ICAO (International Civil Aviation Organization) jest kluczowy przy klasyfikacji statków powietrznych na potrzeby projektowania lotnisk oraz ich eksploatacji. Kod referencyjny składa się z cyfry i litery – cyfra definiuje długość drogi startowej, a litera odnosi się właśnie do rozpiętości skrzydeł. W ramach tego systemu litera B jest przypisana samolotom o rozpiętości właśnie od 15 do 24 metrów. Przykładami takich maszyn mogą być popularne modele, jak ATR 72 czy Embraer 170. Moim zdaniem warto pamiętać, że takie klasyfikacje pozwalają na lepsze planowanie infrastruktury lotniskowej – szerokość dróg kołowania, strefy bezpieczeństwa czy rozmiary miejsc postojowych muszą być dostosowane do tych parametrów. Często na egzaminach czy w praktyce zawodowej ludzie mylą to z długościami kadłuba – tymczasem, to rozpiętość skrzydeł decyduje o liternym oznaczeniu kodu referencyjnego. Branżowe dokumenty ICAO Annex 14 wyraźnie podkreślają ten podział, więc dobrze jest się z nimi zapoznać, jeśli ktoś planuje pracować w portach lotniczych czy przy projektowaniu infrastruktury lotniskowej. To naprawdę ułatwia orientację, z jakimi typami statków powietrznych można się spodziewać na danym obiekcie.
Przy tym pytaniu nietrudno o pomyłkę, bo w lotnictwie istnieje sporo różnych klasyfikacji, a wiele osób instynktownie łączy oznaczenia kodowe bardziej z długością kadłuba niż z rozpiętością skrzydeł. To, moim zdaniem, wynika często z przyzwyczajenia do myślenia o wielkości samolotu przez pryzmat jego długości, a nie szerokości skrzydeł. Jednak w praktyce branżowej, zwłaszcza w kontekście ICAO Airport Reference Code, litery w kodzie referencyjnym – w tym B – zawsze odnoszą się do rozpiętości skrzydeł, a nie długości kadłuba. Opieranie się na długości kadłuba, jak sugerują niektóre odpowiedzi, jest błędne i niezgodne z międzynarodowymi standardami, które jasno precyzują, że główną przesłanką do określenia kategorii literowej jest właśnie szerokość rozpiętości skrzydeł. Mylenie tej zależności może prowadzić do poważnych problemów w praktyce, np. przy projektowaniu dróg kołowania czy miejsc postojowych, gdzie rozpiętość skrzydeł jest kluczowym czynnikiem decydującym o minimalnych odstępach i szerokościach infrastruktury. Z kolei rozpiętość skrzydeł na poziomie 5-14 m odpowiada kategorii A, czyli raczej małym samolotom, a nie B – to kolejny typowy błąd wynikający chyba z ogólnikowego podejścia do klasyfikacji. Takie przekonania mogą wynikać z braku znajomości dokumentów takich jak ICAO Annex 14, gdzie wszystko jest jasno opisane, a warto do nich sięgać, bo to naprawdę podstawa pracy lotniczej. Podsumowując – kod referencyjny dotyczy rozpiętości skrzydeł, a nie długości kadłuba. Długość kadłuba może być istotna w innych kontekstach technicznych, lecz nie w tym konkretnym oznaczeniu.