Kwalifikacja: TLO.02 - Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
PAPI to precyzyjny wskaźnik ścieżki
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
PAPI, czyli Precision Approach Path Indicator, to precyzyjny wskaźnik ścieżki podejścia, który jest niezwykle istotny w lotnictwie cywilnym i wojskowym. Moim zdaniem nie ma chyba na lotnisku lepiej rozpoznawalnego systemu wizualnego wspomagania lądowania – te charakterystyczne cztery światła przy pasie zna każdy, kto choć trochę interesuje się lotnictwem. PAPI pozwala pilotowi w bardzo szybki i intuicyjny sposób ocenić, czy jego tor lotu podczas podejścia do lądowania jest poprawny względem ustalonej ścieżki zniżania (glideslope). Jeśli światła pokazują dwa białe i dwa czerwone – pilot leci idealną ścieżką. Więcej białych – za wysoko, więcej czerwonych – za nisko. Taki system jest światowym standardem (ICAO zaleca instalację PAPI przy większości dróg startowych używanych do operacji według zasad IFR), ponieważ realnie poprawia bezpieczeństwo podejść i lądowań, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych lub przy słabej widoczności. W codziennej pracy pilota PAPI jest jednym z głównych narzędzi, które pomagają unikać zbyt stromych lub płaskich podejść i minimalizują ryzyko niekontrolowanego zderzenia z ziemią (CFIT). Takie rozwiązanie, moim zdaniem, powinno być szerzej omawiane w szkoleniach, bo często przyrząd ten jest lekceważony – a szkoda, bo to naprawdę świetna pomoc dla pilotów każdego szczebla doświadczenia.
Przyjrzyjmy się dokładnie każdej z niepoprawnych odpowiedzi, bo moim zdaniem często myli się zastosowanie takich systemów jak PAPI z innymi aspektami operacji lotniczych. Zacznijmy od kołowania – na tym etapie, czyli podczas ruchu samolotu po powierzchni lotniska (głównie po drogach kołowania i płytach postojowych), nie używa się wskaźników ścieżki podejścia. Kołowanie wymaga zupełnie innych systemów, takich jak oświetlenie dróg kołowania, znaków poziomych czy wskaźników pozycji na lotnisku. Wznoszenie natomiast to faza po starcie, kiedy samolot nabiera wysokości – tutaj PAPI nie ma żadnego zastosowania, bo wskaźnik ten nie jest widoczny z odpowiedniego kąta, a poza tym załoga kieruje się wytycznymi od ATC i własnymi przyrządami. Start również nie wymaga użycia PAPI – podczas rozbiegu i początkowego wznoszenia istotne są inne wskaźniki, jak światła progu drogi startowej, światła krawędziowe czy czasami VASI, ale nie PAPI. Często można spotkać się z opinią, że PAPI przydaje się podczas startu czy wznoszenia, ale to raczej wynik mylenia funkcji różnych naziemnych pomocy wizualnych. Typowym błędem jest założenie, że skoro te światła stoją przy pasie, to są uniwersalne na każdym etapie lotu – a tak po prostu nie jest. W rzeczywistości PAPI jest przeznaczony wyłącznie do oceny poprawności kąta podejścia podczas zniżania do lądowania. Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej rozumieć dokładnie, która pomoc jest używana w danym momencie, niż domyślać się po samym wyglądzie urządzenia.