Kwalifikacja: TLO.02 - Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Przed wkołowaniem statku powietrznego dokonuje się kontroli czystości płyty postojowej jest to kontrola
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Kontrola czystości płyty postojowej przed wkołowaniem statku powietrznego to typowy przykład procedury FOD, czyli Foreign Object Debris. W branży lotniczej FOD oznacza wszelkie obce przedmioty znajdujące się na nawierzchni operacyjnej lotniska, które mogą stanowić zagrożenie dla samolotów – na przykład śruby, kamienie czy niepotrzebne narzędzia. Taka kontrola jest absolutnym standardem na wszystkich większych lotniskach i wynika z procedur ICAO oraz dobrych praktyk służb naziemnych. Pracownicy obsługi naziemnej, zanim pozwolą samolotowi wkołować na stanowisko, bardzo dokładnie sprawdzają, czy nie ma tam żadnych potencjalnie niebezpiecznych przedmiotów. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa samolotu i pasażerów, ale też ochrona sprzętu i infrastruktury lotniskowej – z pozoru niewinna śrubka może wyrządzić szkody za grube tysiące. Z mojego doświadczenia wynika, że osoby regularnie pracujące przy obsłudze naziemnej mają wręcz obsesję na punkcie FOD i słusznie, bo to jedna z najprostszych metod zapobiegania poważnym wypadkom. Warto zwrócić uwagę, że regularne kontrole płyty postojowej to nie tylko przegląd wzrokowy – czasem używa się specjalnych odkurzaczy lub szorowarek. W skrócie: FOD jest fundamentem bezpiecznej pracy w otoczeniu samolotów.
W branży lotniczej skrót FOD, czyli Foreign Object Debris, odnosi się do wszelkich obcych ciał lub przedmiotów, które mogą znaleźć się na płytach postojowych, drogach kołowania czy pasach startowych i stanowić potencjalne zagrożenie dla statku powietrznego. Niestety czasem myli się go z innymi, równie popularnymi skrótami funkcjonującymi na lotnisku. AOG, czyli Aircraft on Ground, to pojęcie stosowane, gdy samolot jest uziemiony z powodu awarii technicznej – zupełnie nie dotyczy to kontroli czystości płyty, a raczej zarządzania sytuacjami kryzysowymi i logistyką dostaw części zamiennych. FOG natomiast nie jest oficjalnym skrótem w tej branży, choć czasem spotyka się go w kontekście pogody (mgła – fog po angielsku), ale nie ma on związku z procedurami bezpieczeństwa na płycie postojowej. Z kolei ADB też jest mało precyzyjnym skrótem i raczej nie jest kojarzony z żadnymi procedurami dot. czystości czy obsługi naziemnej – czasami oznacza Airport Development Board, co jest zgoła innym tematem, związanym z rozwojem infrastruktury lotniskowej. Mylenie tych skrótów to częsty błąd osób dopiero zaczynających przygodę z lotnictwem – być może wynika to z natłoku anglojęzycznych pojęć i podobnych brzmień. W praktyce jednak jedynie FOD jest prawidłowym określeniem tej konkretnej kontroli, bo dbałość o czystość i bezpieczeństwo na stanowisku postojowym samolotu leży u podstaw wszystkich procedur obsługi naziemnej, a błędnie wybrany skrót może skutkować niezrozumieniem polecenia czy wręcz niebezpieczną sytuacją wokół samolotu. Dobrze znać różnice między tymi terminami, bo taka wiedza to elementarna podstawa pracy każdego technika lotniskowego.