Kategorie: Infrastruktura lotniska Procedury operacyjne
Kontrola czystości płyty postojowej przed wkołowaniem statku powietrznego to typowy przykład procedury FOD, czyli Foreign Object Debris. W branży lotniczej FOD oznacza wszelkie obce przedmioty znajdujące się na nawierzchni operacyjnej lotniska, które mogą stanowić zagrożenie dla samolotów – na przykład śruby, kamienie czy niepotrzebne narzędzia. Taka kontrola jest absolutnym standardem na wszystkich większych lotniskach i wynika z procedur ICAO oraz dobrych praktyk służb naziemnych. Pracownicy obsługi naziemnej, zanim pozwolą samolotowi wkołować na stanowisko, bardzo dokładnie sprawdzają, czy nie ma tam żadnych potencjalnie niebezpiecznych przedmiotów. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa samolotu i pasażerów, ale też ochrona sprzętu i infrastruktury lotniskowej – z pozoru niewinna śrubka może wyrządzić szkody za grube tysiące. Z mojego doświadczenia wynika, że osoby regularnie pracujące przy obsłudze naziemnej mają wręcz obsesję na punkcie FOD i słusznie, bo to jedna z najprostszych metod zapobiegania poważnym wypadkom. Warto zwrócić uwagę, że regularne kontrole płyty postojowej to nie tylko przegląd wzrokowy – czasem używa się specjalnych odkurzaczy lub szorowarek. W skrócie: FOD jest fundamentem bezpiecznej pracy w otoczeniu samolotów.