Kwalifikacja: TLO.02 - Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, w której loty statków powietrznych są zabronione nazywa się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Prawidłowo wybrana odpowiedź to „strefa zakazana”, bo właśnie tak zgodnie z przepisami lotniczymi określa się przestrzeń powietrzną, w której loty statków powietrznych są całkowicie zabronione. Moim zdaniem, to jedno z najważniejszych pojęć dla bezpieczeństwa lotów – praktycznie każdy pilot, operator BSP czy planista misji musi znać skróty „P” z map lotniczych. Strefy zakazane są dokładnie opisane w polskich przepisach (np. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wyznaczania i użytkowania przestrzeni powietrznej). Są wyznaczane z różnych powodów, najczęściej ze względu na bezpieczeństwo państwa, ważne instalacje rządowe, strategiczne obiekty wojskowe albo miejsca szczególne kulturowo. Dla przykładu w Polsce nad Pałacem Prezydenckim czy rejonem Sejmu taka strefa zwykle występuje i nawet dronem nie wolno tam latać – ani rekreacyjnie, ani zawodowo. Moim zdaniem dużo ludzi myli te strefy ze strefami niebezpiecznymi, które jednak tylko ostrzegają o zwiększonym ryzyku, ale nie zakazują lotu. Z mojego doświadczenia warto zawsze sprawdzać aktualne mapy AIP Polska czy aplikacje dla dronów – nie każda strefa jest permanentna, niektóre bywają czasowe, np. podczas ważnych wydarzeń. Nawet jeśli wydaje się, że nie ma zagrożenia, naruszenie strefy zakazanej grozi poważnymi konsekwencjami prawno-administracyjnymi. W lotnictwie bezpieczeństwo jest na pierwszym miejscu, a znajomość takich stref to podstawa profesjonalizmu.
Nazewnictwo przestrzeni powietrznej potrafi być mylące i łatwo w nim o pomyłkę, bo terminy brzmią podobnie, lecz mają zupełnie inne znaczenie i skutki prawne. Strefa zagrożenia i obszar zagrożenia na pierwszy rzut oka wydają się logiczne, jeśli chodzi o miejsca niebezpieczne dla lotów, ale w praktyce to zupełnie inne pojęcia. Strefa zagrożenia, zgodnie z ICAO i polskimi przepisami, to przestrzeń, w której może występować zagrożenie dla lotnictwa ze względu na pewne aktywności, np. strzelania wojskowe czy ćwiczenia, ale sam lot nie jest tam wprost zakazany – powinna być zachowana szczególna ostrożność i piloci są informowani o ryzyku, a często wymagane są dodatkowe zgłoszenia lub uzgodnienia. Obszar zagrożenia nie jest formalną nazwą stosowaną w polskich przepisach lotniczych, co może prowadzić do nieporozumień – to raczej potoczne określenie, bez ściśle określonych zasad czy przepisów. Podobnie pojęcie „obszar zamknięty” nie jest oficjalnie używane w kontekście przestrzeni powietrznej, chociaż bywa spotykane w mediach czy codziennej mowie – może sugerować teren fizycznie niedostępny, ale nie oddaje specyfiki przepisów lotniczych. Moim zdaniem sporo kandydatów na operatorów BSP czy pilotów myli te terminy przez brak obcowania z dokumentami typu AIP Polska lub mapami lotniczymi, gdzie wyraźnie opisane są strefy z literkami: P (prohibited – zakazana), D (danger – niebezpieczna/zagrożenia) oraz R (restricted – ograniczona). W praktyce tylko strefa zakazana (P) oznacza absolutny zakaz wlotu, niezależnie od typu statku powietrznego. Warto odróżniać te określenia, bo konsekwencje naruszenia strefy zakazanej są najpoważniejsze – zarówno dla bezpieczeństwa, jak i prawne. Dobre praktyki branżowe nakazują zawsze sprawdzać aktualny stan przestrzeni powietrznej przed każdym lotem, a w przypadku wątpliwości – skonsultować się z AIP lub odpowiednimi służbami ruchu lotniczego. To naprawdę kluczowa wiedza, która w praktyce ratuje przed kłopotami – czasami naprawdę poważnymi.