Kwalifikacja: TLO.02 - Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Światła progu drogi startowej w użyciu są koloru
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Światła progu drogi startowej, czyli tzw. threshold lights, zawsze mają kolor zielony z kierunku podejścia. To właśnie ta barwa jednoznacznie sygnalizuje pilotowi początek dostępnej do lądowania części drogi startowej. Z mojej perspektywy to jedno z tych rozwiązań, które świetnie pokazują, jak lotnictwo dba o jasność sygnałów – zielony kolor jest uniwersalnie kojarzony z „startem” czy „wolną drogą”. W praktyce, kiedy podchodzisz do lądowania nocą albo przy ograniczonej widoczności, łatwo identyfikujesz próg właśnie dzięki zielonym światłom. Dla porównania, światła końca drogi startowej (end of runway) są czerwone – to informacja, że dalej nie można już lądować, bo pas się kończy. Takie rozwiązanie jest zgodne z przepisami ICAO oraz praktycznie stosowane na lotniskach całego świata. Moim zdaniem, ten system naprawdę pomaga zwiększyć bezpieczeństwo lotów, bo nawet przy stresie czy słabej widoczności nie sposób się pomylić co do tego, gdzie należy przyziemić. Warto wiedzieć, że czasami światła progu są zintegrowane z dodatkowymi systemami, na przykład z tzw. systemem świateł precyzyjnego podejścia, ale niezależnie od tego – kolor progu zawsze jest zielony, a to mega istotne w pracy pilota czy kontrolera. Na egzaminach i w codziennej praktyce lotniczej wiedza o tym kolorze to totalna podstawa.
Dużo osób myli się przy pytaniach o barwy świateł, zwłaszcza gdy nie ma się na co dzień do czynienia z infrastrukturą lotniskową. Wydaje się, że skoro na wielu lotniskach można zobaczyć światła niebieskie, to mogą one oznaczać próg – w rzeczywistości niebieskie światła oznaczają krawędzie dróg kołowania (taxiway edge), zupełnie inną część lotniska niż droga startowa. Z kolei białe światła kojarzą się czasem z pasem startowym, bo rzeczywiście wyznaczają jego krawędzie oraz oś w większości przypadków, ale nie dotyczą progu. Biały kolor stosowany jest na pasach, ale nie w miejscu, gdzie samolot ma zacząć lądowanie. Co do czerwonych świateł – to popularny błąd, bo czerwony faktycznie występuje na drodze startowej, ale zawsze po stronie przeciwnej do progu, czyli na jej końcu (end of runway). To ostrzeżenie dla pilota, że nie wolno już dalej lądować, bo pas się kończy. Moim zdaniem wiele osób myli czerwony i zielony, bo oba te kolory mają silne znaczenie społeczne, ale w lotnictwie są bardzo precyzyjnie przypisane. Zielony oznacza początek, bezpieczną strefę lądowania (próg), czerwony – absolutny zakaz, koniec pasa. Warto opanować te kolory, bo podczas pracy w lotnictwie, zwłaszcza w trudnych warunkach, ta wiedza minimalizuje ryzyko pomyłki. Takie standardy wynikają wprost z przepisów ICAO Annex 14. Z mojego punktu widzenia, znajomość tych rozwiązań przekłada się na bezpieczeństwo zarówno pilotów, jak i całego personelu naziemnego. W codziennej praktyce, prawidłowa identyfikacja świateł pozwala też efektywniej orientować się na lotnisku i unikać nieporozumień, które w tej branży są zwyczajnie niebezpieczne.