Kwalifikacja: TLO.02 - Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Światło ostrzegawcze koloru czerwonego jest umiejscowione
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Światło ostrzegawcze koloru czerwonego jest montowane na lewym skrzydle statku powietrznego i to nie jest przypadek. To wynika ze światowych standardów lotniczych, które precyzyjnie określają rozmieszczenie świateł pozycyjnych, żeby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas lotu – szczególnie w nocy czy warunkach ograniczonej widoczności. Czerwone światło świeci zawsze na lewym skrzydle, a na prawym jest zielone. Dzięki temu piloci, obserwując inne maszyny, są w stanie łatwo określić ich kierunek lotu. Jeśli widzisz czerwone światło po swojej lewej stronie i zielone po prawej, znaczy, że samolot leci mniej więcej w tym samym kierunku co Ty. Jak widzisz czerwone i zielone, ale czerwone jest 'bliżej', maszyna leci na Ciebie – trzeba uważać. Moim zdaniem to jedna z podstawowych zasad, którą warto mieć w głowie nie tylko przy egzaminach, ale też na co dzień w lotnictwie. Ciekawe, że podobny system rozpoznawania kierunku funkcjonuje też np. w żegludze. Warto wiedzieć, że te zasady zostały opisane m.in. w konwencji ICAO Annex 6 oraz standardach EASA, więc to nie jest tylko nawyk, ale twardy przepis. Fajnie, że zwróciłeś uwagę na praktyczne znaczenie tak prostych świateł – często to one decydują o bezpieczeństwie w powietrzu.
W branży lotniczej rozmieszczenie świateł ostrzegawczych na statku powietrznym nie jest przypadkowe i wynika z międzynarodowych norm bezpieczeństwa. Wielu osobom może się wydawać, że czerwone światło powinno być umieszczone na silnikach lub nad kadłubem, bo tam znajduje się wiele systemów ostrzegawczych, jednak to nie ma związku ze światłami pozycyjnymi, które służą do sygnalizowania pozycji i kierunku lotu innym uczestnikom ruchu powietrznego. Często pojawia się też mylne przeświadczenie, że światło czerwone jest na prawym skrzydle – być może przez analogię do samochodów czy przez zwykłe skojarzenie kolorów, ale w samolotach przyjęto zupełnie odwrotny układ: czerwone na lewym, zielone na prawym. Standardowa konfiguracja świateł zgodnie z wymaganiami ICAO określa, że czerwone światło jest zawsze na lewym skrzydle, co pozwala innym pilotom łatwo rozpoznać, w którą stronę porusza się dany statek powietrzny. Światło nad kadłubem lub na silnikach (najczęściej antykolizyjne, migające – czerwone lub białe) nie pełni funkcji światła pozycyjnego, tylko sygnalizuje uruchomienie silników lub ostrzega obsługę naziemną o ruchu samolotu. Te nieporozumienia wynikają najczęściej z braku rozróżnienia pomiędzy światłami antykolizyjnymi a pozycyjnymi. Z mojego doświadczenia wynika, że wielu początkujących pilotów czy mechaników po prostu nie zwraca uwagi na te niuanse, zakładając że każde czerwone światło ostrzega w ten sam sposób. W praktyce jednak tylko światło na lewym skrzydle jest światłem pozycyjnym koloru czerwonego zgodnie z międzynarodowymi regulacjami. To właśnie takie detale pokazują, jak bardzo w lotnictwie liczy się precyzja i znajomość zasad – czasem pomyłka w tak prostym zagadnieniu może prowadzić do nieporozumień, a nawet zagrożeń w ruchu lotniczym.