Kwalifikacja: TLO.02 - Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
W języku lotniczym sformułowanie TAXIWAY oznacza?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Sformułowanie TAXIWAY w żargonie lotniczym oznacza drogę kołowania, czyli specjalnie wyznaczony pas na lotnisku, którym samoloty przemieszczają się pomiędzy płytą postojową, hangarami, a pasem startowym. Moim zdaniem to jedno z podstawowych pojęć, bez którego trudno ogarnąć jak funkcjonuje lotnisko. Drogi kołowania są dokładnie oznaczone literami lub czasem numerami – na przykład na lotnisku Chopina zobaczysz oznaczenia typu “Taxiway A” albo “Taxiway B”. Rolą dróg kołowania jest zapewnienie płynności ruchu naziemnego i bezpieczeństwa, bo wyobraź sobie, co by było, gdyby samoloty kołowały gdzie popadnie. Standardy ICAO (Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego) dokładnie określają, jak takie drogi powinny być zbudowane, oznakowane i utrzymywane. W praktyce, każdy pilot zanim ruszy z miejsca, dostaje od kontroli ruchu naziemnego przydzieloną trasę kołowania po konkretnych taxiwayach. Bardzo często przesiadując na lotnisku, można zauważyć, jak samoloty wykonują całą sekwencję manewrów właśnie po tych drogach, zanim dotrą na pas startowy lub zjadą z niego po lądowaniu. TAXIWAY nie służą ani do parkowania maszyn, ani do startu czy lądowania – mają wyłącznie charakter komunikacyjny na płycie lotniska i to jest ich główna, niezmienna rola na całym świecie. Z mojego doświadczenia wynika, że rozróżnianie taxiway od runway (drogi startowej) jest absolutnie kluczowe w lotnictwie, tak dla pilotów, jak i obsługi naziemnej.
Wśród dostępnych opcji pojawiają się często spotykane nieporozumienia dotyczące infrastruktury naziemnej lotnisk. Płyta postojowa, choć bywa mylona z drogą kołowania z racji bliskiego sąsiedztwa, służy przede wszystkim do parkowania statków powietrznych oraz załadunku, rozładunku czy tankowania. Nie ma tam jednak wyznaczonych tras do przemieszczania się samolotów w ruchu – to nie jest miejsce, gdzie odbywa się typowe kołowanie na rozkaz kontroli ruchu. Z kolei płyta do odladzania to specjalnie wydzielony fragment lotniska, gdzie samoloty poddawane są zabiegom usuwania lodu i śniegu z powierzchni przed odlotem. Stamtąd maszyna kieruje się dopiero na taxiwaye, korzystając z ich wyznaczonej siatki. Jeżeli chodzi o drogę startową (runway), to jest ona całkowicie odrębnym elementem infrastruktury – właśnie na niej odbywają się starty i lądowania, a nie kołowanie w klasycznym tego słowa znaczeniu. Mylenie tych pojęć prowadzi do poważnych nieporozumień, bo każda z tych przestrzeni ma jasno określoną funkcję i rygorystycznie przestrzegane zasady korzystania, co jest określone w dokumentach ICAO i regulaminach lotniskowych. Często spotykanym błędem jest traktowanie drogi startowej jako uniwersalnej trasy dla wszystkich operacji naziemnych, co w praktyce jest bardzo niebezpieczne i surowo zabronione. W lotnictwie cywilnym umiejętność precyzyjnego rozróżniania tych elementów infrastruktury jest kluczowa dla bezpieczeństwa, płynności operacji oraz komunikacji między załogą, kontrolą ruchu i obsługą naziemną. Dlatego pamiętaj, że tylko taxiway (droga kołowania) służy przemieszczaniu się samolotów po lotnisku poza pasem startowym i płytą postojową.