Kwalifikacja: TLO.02 - Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
W skład systemu pomiarowego parametrów meteorologicznych AWOS wchodzą, między innymi wiatromierz, detektor zjawisk meteorologicznych oraz
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Czujnik ciśnienia to zdecydowanie jeden z kluczowych elementów systemu pomiarowego AWOS (Automatic Weather Observation System). Bez pomiaru ciśnienia atmosferycznego trudno wyobrazić sobie jakikolwiek system, który miałby dostarczać rzetelne dane meteorologiczne na potrzeby lotnictwa. W praktyce taki czujnik pozwala nie tylko określić aktualne ciśnienie na poziomie lotniska, ale też umożliwia automatyczną kalkulację parametrów takich jak QNH czy QFE, które są niezbędne dla pilotów podczas startów i lądowań. Dla przykładu – kiedy samolot podchodzi do lądowania, znajomość ciśnienia na lotnisku pozwala odpowiednio skalibrować wysokościomierz pokładowy. Systemy AWOS z reguły wyposażone są właśnie w czujniki ciśnienia barometrycznego, ponieważ to jeden z podstawowych wymogów ICAO i EASA. Moim zdaniem, bez rzetelnych wskazań ciśnienia taki system traci połowę sensu, bo prognozowanie pogody i bezpieczeństwo operacji lotniczych w dużej mierze zależy właśnie od tych parametrów. W codziennej pracy operatorów lotniskowych dokładność i niezawodność czujnika ciśnienia to wręcz podstawa – często są stosowane układy redundantne oraz regularna kalibracja zgodnie z wymaganiami norm lotniczych. Warto pamiętać, że dane z czujnika ciśnienia są też automatycznie przekazywane do systemów zarządzania ruchem lotniczym, co znacznie poprawia płynność operacji i zwiększa bezpieczeństwo na lotnisku.
Systemy AWOS projektowane są z myślą o zbieraniu i automatycznym przekazywaniu najważniejszych parametrów meteorologicznych, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i efektywność operacji lotniczych. Zdarza się, że osoby uczące się tej tematyki mylą urządzenia peryferyjne lub wspomagające, takie jak urządzenia łączności radiowej czy radar ruchu naziemnego, z podstawowymi czujnikami meteorologicznymi. To całkiem zrozumiałe – na nowoczesnych lotniskach przecież korzysta się z wielu różnych, zaawansowanych technologii. Jednak należy pamiętać, że AWOS koncentruje się na automatycznym pomiarze takich parametrów jak prędkość i kierunek wiatru, widzialność, obecność zjawisk meteorologicznych, temperatura, wilgotność i właśnie ciśnienie atmosferyczne. Urządzenia do odladzania nawierzchni, choć ważne dla utrzymania bezpieczeństwa, nie są częścią systemu pomiaru pogody – to zupełnie inny segment infrastruktury lotniskowej, związany bardziej z utrzymaniem technicznym niż z monitoringiem meteorologicznym. Urządzenia łączności radiowej także nie wchodzą w skład AWOS – są elementem systemów komunikacyjnych, a nie pomiarowych. Z kolei radar ruchu naziemnego obsługuje monitoring ruchu pojazdów i samolotów na płycie lotniska, nie ma żadnego związku z analizą pogody. Typowym błędem jest skupienie się na ogólnej technologii lotniskowej bez rozróżnienia, które systemy odpowiadają za konkretne zadania. AWOS, według wytycznych ICAO i EASA, musi być wyposażony w czujnik ciśnienia – bez tego nie będzie mógł generować raportów METAR czy SPECI zgodnych ze światowymi standardami. W praktyce, jeśli zabraknie czujnika ciśnienia, system traci kluczowe dane, a piloci nie otrzymają informacji niezbędnych do bezpiecznego lotu. Dlatego dobrze jest rozróżniać podstawowe sensory meteorologiczne od reszty urządzeń lotniskowych, nawet jeśli wszystkie razem współtworzą nowoczesną infrastrukturę portu lotniczego.