Kategorie: Procedury operacyjne Bezpieczeństwo i ochrona Przestrzeń powietrzna i żegluga
Procedura LVP, czyli Low Visibility Procedures, wdrażana przez dyżurnego operacyjnego portu lotniczego, jest reakcją na znaczne pogorszenie widzialności na lotnisku. Wynika to przede wszystkim z konieczności zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa zarówno ruchu lotniczego, jak i naziemnego. Moim zdaniem, to właśnie ten element funkcjonowania lotniska jest jednym z najbardziej krytycznych – nie bez powodu ICAO i EASA bardzo wyraźnie określają, kiedy i w jaki sposób należy przejść do LVP. W praktyce oznacza to, że kiedy widzialność spada poniżej określonych wartości (np. RVR poniżej 550 metrów, zależnie od lotniska), dyżurny operacyjny wydaje stosowne komunikaty i rozpoczyna stosowanie procedur ograniczających dostęp do dróg startowych, kołowania i płyt postojowych tylko do niezbędnych operacji. Przykładowo, pojazdy naziemne mogą się poruszać tylko po uzyskaniu zgody, a samoloty zachowują większe odstępy. To wszystko, z mojego punktu widzenia, ogranicza możliwość nieprzemyślanych ruchów na płycie i eliminuje ryzyko kolizji czy incydentów podczas trudnych warunków atmosferycznych. To też pokazuje, jak istotna jest rola koordynacji i komunikacji podczas takich sytuacji; na co dzień nie myśli się o tym, ale w warunkach ograniczonej widzialności nawet rutynowe czynności mogą stanowić zagrożenie.