Kategorie: Infrastruktura lotniska Procedury operacyjne Służby lotniskowe
Zgłaszanie braku oświetlenia nocnego przeszkody lotniczej bezpośrednio do dyżurnego operacyjnego portu lotniczego to naprawdę kluczowa sprawa w codziennej praktyce lotniskowej. Taka procedura wynika z przepisów lotniczych i dobrych praktyk zarządzania bezpieczeństwem. Dyżurny operacyjny portu to osoba odpowiedzialna za bieżące funkcjonowanie lotniska i koordynację działań służb na jego terenie. Z mojego doświadczenia to właśnie do niego docierają wszystkie tego typu zgłoszenia – czy to awaria oświetlenia, czy inne przeszkody mogące zagrażać bezpieczeństwu lotów. Tylko ta osoba ma uprawnienia i wiedzę, by odpowiednio zareagować: natychmiast podjąć działania naprawcze, powiadomić odpowiednie służby techniczne, a także, jeżeli jest to konieczne, przekazać stosowne notyfikacje (np. NOTAM) do załóg i służb ruchu lotniczego. Fajnie to widać w praktyce – dyżurny bierze „na siebie” odpowiedzialność za bezpieczeństwo na płycie i w obrębie lotniska, dlatego każda usterka czy zagrożenie zgłoszona do niego trafia najszybciej pod właściwy adres. W standardach ICAO czy polskich zarządzeniach portów lotniczych jest jasno napisane, że to dyżurny operacyjny portu prowadzi rejestr takich zdarzeń i koordynuje dalsze działania. W skrócie – to najlepszy punkt kontaktowy, a każda inna droga po prostu wydłużałaby czas reakcji. Lepiej tego nie komplikować i trzymać się sprawdzonych procedur.