Moduł zęba koła walcowego o zębach prostych oblicza się za pomocą wzoru m = d / z, gdzie d to średnica okręgu wierzchołków zębów, a z to liczba zębów. W tym przypadku mamy 36 mm jako średnicę okręgu wierzchołków i 16 zębów. Obliczenia są następujące: m = 36 mm / 16 = 2,25 mm. Jednak w kontekście obliczeń związanych z modułem zębów koła, istotna jest również średnica podziałowa, która jest kluczowym parametrem w projektowaniu przekładni. Poprawna odpowiedź wynika z faktu, że średnica podziałowa w przypadku zębów prostych jest wyznaczana na podstawie średnicy wierzchołków. Z praktycznego punktu widzenia, znajomość modułu zęba jest istotna przy projektowaniu i produkcji przekładni, ponieważ ma wpływ na takie parametry jak nośność, sztywność oraz żywotność układu. W branży mechanicznej, przestrzeganie standardów, takich jak PN-ISO, jest kluczowe dla zapewnienia jakości i niezawodności komponentów mechanicznych.
W przypadku błędnego wyboru odpowiedzi, warto przyjrzeć się, jakie były podstawy takich obliczeń. Wiele osób może pomylić się, przyjmując błędne wartości za podstawę obliczeń, co prowadzi do nieprawidłowych wyników. Na przykład, odpowiedzi takie jak 1,75 mm, 2,50 mm czy 2,25 mm mogą wynikać z błędnego zrozumienia relacji między średnicą wierzchołków a modułem. Kluczowe jest, aby pamiętać, że moduł zęba koła walcowego jest bezpośrednio związany z jego geometrią i odpowiednią średnicą podziałową. Często wyniki mogą być błędnie obliczone, jeśli nie uwzględnia się wszystkich aspektów geometrii zęba. Nieprawidłowe odpowiedzi mogą także wynikać z niepoprawnego zaokrąglania wartości w trakcie obliczeń lub z nieświadomości, że średnica wierzchołków odnosi się do średnicy podziałowej, która na ogół nie jest równa średnicy wierzchołków. Dlatego zawsze warto sprawdzić, czy w obliczeniach uwzględniono odpowiednie wzory oraz zasady projektowe, co jest kluczowe dla prawidłowego zrozumienia i zastosowania wiedzy w praktyce inżynieryjnej.