Odpowiedź 15 mm2/s jest poprawna, ponieważ zgodnie z analizą wykresu lepkości kinematycznej, olej 15W-50 w temperaturze 110 ºC ma wartość 15 mm2/s. Wartość ta jest istotna w kontekście zastosowań oleju silnikowego, ponieważ lepkość kinematyczna wpływa na wydajność smarowania, a także na efektywność pracy silnika. W praktyce, odpowiednia lepkość kinematyczna zapewnia lepszą ochronę silnika przed zużyciem oraz umożliwia prawidłowe działanie systemów chłodzenia. Dobre praktyki branżowe zalecają dobór oleju o odpowiedniej lepkości w zależności od warunków pracy silnika oraz klimatu, w jakim pojazd jest eksploatowany. Wartości lepkości kinematycznej mają również wpływ na spalanie paliwa oraz emisję spalin, dlatego wybór oleju powinien być dostosowany do specyfikacji producenta pojazdu. W przypadku oleju 15W-50, jego zachowanie przy wysokiej temperaturze sprawia, że jest on idealnym wyborem do silników wysokoprężnych oraz benzynowych o dużych przebiegach.
Wybór innej wartości lepkości kinematycznej dla oleju 15W-50 w temperaturze 110 ºC jest wynikiem nieporozumienia dotyczącego charakterystyki tego oleju oraz jego właściwości fizycznych. Oleje silnikowe, takie jak 15W-50, mają określoną lepkość, która jest mierzona w temperaturach pracy, a nie w temperaturach pokojowych. Wartości takie jak 8 mm2/s, 10 mm2/s czy 12 mm2/s są zbyt niskie i nieodpowiednie dla tego typu oleju w podanych warunkach. W praktyce, lepkość kinematyczna zależy od mieszanki bazowej oraz dodatków chemicznych, które zmieniają właściwości oleju w różnych temperaturach. Wybór wartości, która jest znacznie niższa niż rzeczywista, może wynikać z pomyłki w odczycie wykresu lub niezrozumienia, jak oleje silnikowe klasyfikowane są na podstawie ich lepkości. Zaleca się, aby przed dokonaniem wyboru odpowiedniego oleju, dokładnie zapoznać się z dokumentacją techniczną oraz wykresami dostarczonymi przez producentów, aby mieć pewność, że wybór oleju jest zgodny z zaleceniami i standardami branżowymi. Prawidłowe zrozumienie tych parametrów jest kluczowe dla zapewnienia optymalnej pracy silnika oraz jego długowieczności.