Kwalifikacja: TLO.03 - Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych
Zawód: Technik mechanik lotniczy
Jakie materiały pozwalają na identyfikację wad przy użyciu defektoskopii magnetycznej?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Defektoskopia magnetyczna to naprawdę ciekawa metoda do wykrywania wad w materiałach ferromagnetycznych. W sumie, to świetnie, że takie stale jak węglowe czy niskostopowe można tak łatwo badać. Kiedy nałożysz zewnętrzne pole magnetyczne, można zauważyć, jak zmienia się to całe pole i jak to pokazuje, że w materiale mogą być jakieś nieciągłości, na przykład pęknięcia czy szczeliny. Fajnie, że ta metoda jest używana w przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym, bo tam bezpieczeństwo jest kluczowe. W praktyce właśnie sprawdza się komponenty z tych stali, takie jak wały czy łożyska, aby znaleźć ewentualne wady na czas. Z moich obserwacji wynika, że normy, np. ASNT, pokazują, jak ważna jest defektoskopia magnetyczna w kontroli jakości.
Defektoskopia magnetyczna to technika, która jest tylko dla materiałów o ferromagnetycznych właściwościach. Jeśli wybrałeś odpowiedź o stalach austenitycznych czy polimerach, to chyba trochę się pomyliłeś. Stale austenityczne mają krystaliczną strukturę, co nie pozwala im się namagnesować, więc nie są dobre do badań magnetycznych. No i te kompozyty oraz polimery, to w większości nie reagują na pole magnetyczne, więc nie możesz ich badać tą metodą. W praktyce, gubienie się w tych materiałach może prowadzić do niewłaściwego używania innych, fajnych metod inspekcyjnych, jak ultradźwięki czy radiografia. Warto wiedzieć, że nie wszystkie materiały nadają się do badań tą metodą, bo to kluczowe dla efektywności kontroli w przemyśle. Dobrze jest też spojrzeć na standardy branżowe, które pokazują, jak ważna jest selekcja odpowiednich metod w zależności od materiałów, aby uniknąć problemów z oceną ich integralności.