Zawód: Technik mechanik lotniczy
Kategorie: Budowa statków powietrznych Instalacje i systemy pokładowe
Poprawna konfiguracja świateł pozycyjnych na skrzydłach samolotu jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa lotów w nocy oraz w warunkach ograniczonej widoczności. Zgodnie z międzynarodowymi przepisami ICAO oraz regulacjami EASA, lewe skrzydło powinno być wyposażone w światło czerwone, natomiast prawe w światło zielone. Ta konfiguracja pomaga innym pilotom i kontrolerom ruchu lotniczego w szybkiej ocenie kierunku, w którym porusza się samolot, a także w identyfikacji jego strony. W praktyce oznacza to, że widząc światło czerwone z lewej strony, możemy być pewni, że dany samolot przemieszcza się w lewą stronę. Takie oznaczenia są także niezbędne w przypadku awaryjnych lądowań, gdzie zrozumienie kierunku lotu może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo operacji. Dodatkowo, standardy te są także ważne podczas operacji w pobliżu lotnisk, gdzie wiele samolotów może znajdować się w tym samym obszarze powietrznym. Zrozumienie i przestrzeganie tych norm wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu powietrznego.