Kwalifikacja: TLO.03 - Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych
Zawód: Technik mechanik lotniczy
Głównym celem wingletów jest redukcja oporu
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Winglet to naprawdę ciekawe i nowoczesne rozwiązanie, które stosuje się w skrzydłach samolotów. Jego głównym zadaniem jest zmniejszenie oporu powietrza, które powstaje przez różnicę ciśnień między górną a dolną częścią skrzydła. Wiesz, te wiry, które się tworzą na końcach skrzydeł, mogą być dość problematyczne, bo powodują straty energii. Dzięki wingletom możemy ograniczać te wiry i w efekcie poprawić spalanie paliwa. Dobre przykłady to Boeing 737 MAX, w którym te elementy pomagają zredukować zużycie paliwa o jakieś 1-2%. To istotne, bo w lotnictwie oszczędność paliwa to spory temat. Wprowadzenie takich rozwiązań staje się powoli normą, a wyniki badań tylko potwierdzają ich skuteczność. No i jeszcze jedno - winglet to też sposób na lepsze osiągi, zwłaszcza przy dużych prędkościach, co na pewno ma znaczenie dla linii lotniczych, które chcą obniżać koszty operacyjne.
Jak widać, wybranie złej odpowiedzi może wynikać z nie do końca jasnego zrozumienia tego, jak działa aerodynamika skrzydeł. Oczywiście, opór czołowy jest ważny, ale nie jest tym, co głównie robią winglet. Można go zredukować na różne sposoby, jak na przykład kształtując profil skrzydła lub dbając o gładkie powierzchnie. Winglety skupiają się bardziej na redukcji indukowanego oporu. Opór falowy, który pojawia się przy dużych prędkościach, też nie ma związku z tym, co robią winglety. Z kolei interferencyjny opór, który dotyczy interakcji między różnymi elementami skrzydła, również nie pasuje do opisu funkcji wingletów. Ważne jest zrozumienie, że winglet jest zaprojektowany głównie po to, żeby zmniejszać indukowany opór, a mylenie różnych typów oporu może prowadzić do błędnych wniosków. Dlatego warto dobrze zrozumieć, co w tym wszystkim jest najważniejsze, żeby mieć pełny obraz aerodynamiki samolotów.