Kwalifikacja: TWO.06 - Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
Zawód: Technik mechanik okrętowy
Aby można było usunąć wodę zaolejoną za burtę statku morskiego w obszarze morza, gdzie jest to dopuszczalne, jej maksymalne zaolejenie po oczyszczeniu może osiągnąć wartość
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 15 ppm jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z międzynarodowymi normami, takimi jak MARPOL (Międzynarodowa Konwencja o Zapobieganiu Zanieczyszczeniu Morza przez Statki), maksymalna dopuszczalna wartość zaolejenia w wodach morskich, po oczyszczeniu wody z oleju, wynosi 15 ppm (cząsteczek na milion). Oznacza to, że po oczyszczeniu woda może zawierać tylko tę ilość oleju, co ma na celu ochronę ekosystemów morskich przed zanieczyszczeniem. Przykładowo, statki wyposażone w systemy oczyszczania oleju, takie jak separator oleju, muszą być w stanie zapewnić, że poziom oleju w wodzie wydalanej za burtę nie przekroczy tego limitu. Praktyczne zastosowanie tej normy jest kluczowe w codziennej działalności armatorów i operatorów statków, którzy są zobowiązani do przestrzegania wymogów ochrony środowiska, aby uniknąć poważnych sankcji prawnych oraz utraty reputacji. Dobre praktyki obejmują regularne szkolenie załogi w zakresie procedur zarządzania odpadami oraz monitorowanie wydajności systemów oczyszczania, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami.
Odpowiedzi 25 ppm, 5 ppm i 35 ppm są niepoprawne z uwagi na obowiązujące regulacje dotyczące zanieczyszczenia wód morskich. Odpowiedź 25 ppm przekracza maksymalny dozwolony limit, zgodnie z normami MARPOL, co może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla armatorów. Takie błędne myślenie może wynikać z nieznajomości aktualnych standardów ochrony środowiska lub z błędnej interpretacji przepisów, które są często mylone z innymi regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa morskiego. Odpowiedź 5 ppm wskazuje na zbyt niską wartość, która nie jest zgodna z wymaganiami operacyjnymi dla systemów oczyszczania oleju stosowanych w statkach. W praktyce takie wartości mogą być trudne do osiągnięcia z uwagi na techniczne ograniczenia związane z efektywnością procesów oczyszczania. Wreszcie, odpowiedź 35 ppm jest rażąco nieprawidłowa, ponieważ wykracza poza wszelkie uznawane limity i pokazuje brak zrozumienia dla zasadniczych zasad ochrony środowiska morskiego. W kontekście ochrony środowiska, każde nieprzestrzeganie normy 15 ppm może prowadzić do poważnych zanieczyszczeń i negatywnych skutków dla ekosystemów wodnych, co podkreśla znaczenie edukacji i przestrzegania norm w branży morskiej.