Zawód: Technik mechanik okrętowy
Kategorie: Silniki okrętowe Instalacje okrętowe
Nieprawidłowy kąt wyprzedzenia wtrysku paliwa w głównym silniku okrętowym jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jego efektywność i zużycie paliwa. Wyprzedzenie wtrysku to moment, w którym paliwo jest wtryskiwane do komory spalania przed osiągnięciem przez tłok górnego martwego punktu. Optymalne ustawienie tego kąta zapewnia efektywne spalanie mieszanki, co przekłada się na maksymalne wykorzystanie energii chemicznej paliwa. Jeżeli kąt ten jest nieprawidłowy, może dojść do sytuacji, w której niecała porcja paliwa spala się w odpowiednim momencie cyklu pracy silnika, co prowadzi do wzrostu zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Praktycznym przykładem jest sytuacja, gdy wyprzedzenie wtrysku jest zbyt małe, co powoduje, że spalanie rozpoczyna się, gdy tłok jest już w fazie schodzenia, przez co część energii jest tracona. Dobre praktyki branżowe wskazują na regularną kalibrację układu wtryskowego, aby zapewnić optymalne spalanie i minimalizować zużycie paliwa.