Kwalifikacja: TWO.06 - Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
Zawód: Technik mechanik okrętowy
Do skontrolowania wartości luzu zaworowego na zaworach dolotowych powietrza silnika pomocniczego należy użyć
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Szczelinomierz jest narzędziem precyzyjnym, które jest niezastąpione przy pomiarze wartości luzu zaworowego w silnikach. Umożliwia on dokładne ustalenie szczeliny pomiędzy zaworem a jego elementami, co ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania silnika. Utrzymanie odpowiedniego luzu zaworowego jest istotne dla zapewnienia właściwej pracy silnika, efektywności paliwowej oraz minimalizowania emisji spalin. W przypadku zbyt małego luzu, zawory mogą nie zamykać się prawidłowo, co prowadzi do utraty mocy i zwiększonego zużycia paliwa. Z kolei zbyt duży luz może skutkować hałasem, a w dłuższej perspektywie również uszkodzeniem elementów silnika. Przykładowo, w silnikach spalinowych, regularne sprawdzanie luzu zaworowego przy użyciu szczelinomierza jest standardową procedurą serwisową. Dobrą praktyką jest kontrola luzu zaworowego co określoną liczbę kilometrów lub po przeprowadzonych pracach serwisowych, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych problemów.
Wybór suwmiarki do pomiaru luzu zaworowego nie jest właściwy z kilku powodów. Suwmiarka, choć jest narzędziem pomiarowym, nie jest wystarczająco precyzyjna do oceny niewielkich szczelin, które są typowe dla luzu zaworowego. Zazwyczaj wartości te wynoszą zaledwie kilka dziesiątych milimetra, a suwmiarka ma limitowaną dokładność, co może prowadzić do błędów w pomiarze. Również, przy pomiarze luzu zaworowego istotne jest, aby narzędzie mogło swobodnie wpisać się w szczelinę, co w praktyce jest trudne przy użyciu suwmiarki. W odniesieniu do śruby mikrometrycznej, choć jest to narzędzie precyzyjne, nie jest przystosowane do pomiaru luzu zaworowego. Mikrometr działa w inny sposób i nie sprawdzi się w tym zastosowaniu, gdzie wymagane jest jednoczesne utrzymanie pozycji zaworu oraz pomiar szczeliny. Użycie czujnika zegarowego, z kolei, wymaga skomplikowanej konfiguracji i dostępu do silnika w taki sposób, aby czujnik mógł dokładnie zmierzyć luz. Często takie urządzenia są stosowane w bardziej skomplikowanych systemach pomiarowych, co może być zbędne dla prostych pomiarów luzu zaworowego. Typowym błędem jest mylenie narzędzi pomiarowych i ich zastosowań, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków i złych praktyk w zakresie serwisowania silników.