Kwalifikacja: TWO.06 - Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
Zawód: Technik mechanik okrętowy
Pobierając paliwo pozostałościowe do dennych zbiorników zapasowych, należy zwrócić szczególną uwagę na ryzyko wystąpienia
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca na ryzyko wycieku paliwa przez odpowietrzenia zbiornika jest prawidłowa, ponieważ w procesie pobierania paliwa pozostałościowego do dennych zbiorników zapasowych, kluczowe jest utrzymanie odpowiednich warunków zabezpieczających przed niekontrolowanym uwolnieniem substancji. Aprobata norm, takich jak ISO 13739 dotycząca ochrony środowiska, podkreśla, że odpowietrzenia powinny być odpowiednio zabezpieczone, aby uniknąć przypadkowego wycieku. W przypadku niewłaściwego zabezpieczenia, paliwo może wydostawać się z instalacji, co nie tylko stwarza ryzyko zanieczyszczenia środowiska, ale również wprowadza zagrożenie pożarowe. Przykładem dobrych praktyk jest stosowanie specjalnych zaworów zwrotnych oraz systemów detekcji wycieków, które mogą zminimalizować ryzyko. Szkolenia dla personelu zajmującego się obsługą takich procesów są kluczowe, aby zapewnić, że wszyscy pracownicy są świadomi potencjalnych zagrożeń i potrafią odpowiednio reagować w sytuacjach awaryjnych.
Wybór odpowiedzi związanej z kawitacją w organie roboczym pompy transportowej nie uwzględnia specyfiki pobierania paliwa pozostałościowego. Kawitacja, będąca zjawiskiem powstawania pęcherzyków pary w cieczy w wyniku spadku ciśnienia, może rzeczywiście wystąpić w przypadku niewłaściwego projektowania systemów transportowych, jednakże nie jest to kluczowe ryzyko w kontekście pobierania paliwa z dennych zbiorników. W rzeczywistości, aby uniknąć kawitacji, projektanci instalacji transportowych powinni zapewnić odpowiednie ciśnienie w systemie, co jest powszechnie stosowane w dobrych praktykach inżynieryjnych. Z kolei zapowietrzenie instalacji transportowej paliwa, chociaż jest problemem, nie jest najważniejszym zagrożeniem w kontekście pobierania paliwa pozostałościowego, ponieważ systemy są zazwyczaj projektowane, aby minimalizować ten problem poprzez odpowiednie uszczelnienia i konstrukcję. Samozapłon transportowanego paliwa to zjawisko, które nie jest powszechnie związane z procesem pobierania, ponieważ wymaga bardzo specyficznych warunków, takich jak wysoka temperatura i ciśnienie, które w standardowych warunkach operacyjnych są mało prawdopodobne. Dlatego kluczowe jest, aby skupiać się na rzeczywistych zagrożeniach, takich jak wycieki, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji dla bezpieczeństwa i środowiska.