Kwalifikacja: TWO.06 - Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
Zawód: Technik mechanik okrętowy
Ryzyko uszkodzenia elastycznego węża transportowego podczas zgodnego z procedurą bunkrowania paliwa z bunkierki może wystąpić w wyniku
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź dotycząca ocierania się elastycznego węża transportowego o krawędź relingu jednostki jest poprawna, ponieważ w praktyce podczas bunkrowania paliwa, węże są narażone na mechaniczne uszkodzenia, które mogą być spowodowane nieodpowiednim ułożeniem węża. Reling jednostki może stanowić ostre krawędzie, które przy niewłaściwym obchodzeniu się z wężem mogą prowadzić do przetarcia jego powierzchni. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, węże powinny być układane w sposób minimalizujący ryzyko kontaktu z ostrymi przedmiotami, a także powinny być regularnie kontrolowane pod kątem uszkodzeń. Przykładem zastosowania tych standardów jest umieszczanie węży w specjalnych osłonach lub stosowanie uchwytów, które stabilizują ich położenie i zapobiegają kontaktowi z krawędziami relingu. Przestrzeganie tych zasad wpływa na bezpieczeństwo operacji bunkrowania oraz minimalizuje ryzyko wycieków paliwa, co jest kluczowe w kontekście ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Nieprawidłowe odpowiedzi dotyczące zbyt wysokiej temperatury transportowanego paliwa, zbyt wysokiej raty transportowanego paliwa oraz zgromadzenia ładunku elektrostatycznego w paliwie mogą wynikać z niepełnego zrozumienia mechanizmów, które prowadzą do uszkodzeń elastycznych węży. Zbyt wysoka temperatura paliwa może rzeczywiście wpływać na jego właściwości, ale nie jest bezpośrednią przyczyną uszkodzenia węża w kontekście bunkrowania. Węże są zaprojektowane do pracy z określonymi parametrami temperaturowymi, a ich uszkodzenia zazwyczaj nie wynikają z temperatury, lecz z mechanicznych wpływów. W przypadku zbyt wysokiej raty transportowanego paliwa, choć może to prowadzić do zwiększonego ciśnienia w wężu, nie jest to bezpośrednią przyczyną ocierania się o reling. W praktyce, ważne jest, aby kontrolować ciśnienie zgodnie z zaleceniami producenta, ale nie wpływa to na samą konstrukcję węża. Zgromadzenie ładunku elektrostatycznego w paliwie jest również istotnym zagadnieniem, które dotyczy bezpieczeństwa podczas transportu i przechowywania, ale w kontekście fizycznego uszkodzenia węża przy bunkrowaniu nie jest istotne. Istnieje ryzyko zapłonu, ale to zupełnie inny aspekt związany z bezpieczeństwem pracy z materiałami łatwopalnymi. Dlatego ważne jest, aby operacje bunkrowania prowadzić zgodnie z procedurami, które uwzględniają zarówno mechaniczne, jak i chemiczne aspekty transportu paliw.